Göteborg behöver en ny integrationspolitik

Ett Göteborg

Torsdag 9 februari 2017

Hög tid för en ny integrationspolitik i Göteborg

Göteborg är segregerad stad med ett omfattande utanförskap. Integrationspolitiken i Göteborg är ett stort politiskt misslyckande och de rödgröna partierna har inte svaren. Det är hög tid för liberala svar på stadens integrationsutmaningar.

I dag är Göteborg inte en stad. Inom stadens gränser finns åtta parallellsamhällen eller alternativa samhällsordningar. Många gånger ligger kontrollen i händerna på kriminella nätverk. Det handlar om en egen rättsordning, låneverksamhet, drogförsäljning och beskyddarverksamhet. Samtidigt präglas ofta de släktbaserade nätverken av en religiös tillhörighet som göder framväxandet. Dessa grupperingar, en slags moralpolis, dikterar villkoren och liven för människors frihet i dessa områden. Det är oacceptabelt.

Grunden för en liberal politik för bättre integration handlar om att få en ärlig chans att komma in i samhället, försörja sig och uppfylla sina drömmar. Det handlar också om att ställa samma krav på alla människor som lever i Sverige: att ta ansvar för sig själv, lära sig svenska språket och ta till sig de värderingar om jämställdhet och frihet som det svenska samhället bygger på. I ett Göteborg kan alla få tillhöra och tillföra. I ett Göteborg blir vi starkare.

Läs Liberalernas integrationspolitiska program.

Vill du också engagera dig för ett Göteborg? Bli medlem i Liberalerna Göteborg.