Axel Darvik KF Göteborg

Axel Darvik ny gruppledare i SKR

Onsdag 22 mars 2023

Axel Darvik är en namnkunnig ledare och politiker inom Liberalerna. Axel Darvik har nu valts till gruppledare för Liberalerna i SKR efter en spännande och hård valprocess.

SKR är en organisation som samlar kommuner och regioner i hela Sverige. Den arbetar för att främja samarbete mellan de olika nivåerna av offentlig förvaltning, och för att driva på utvecklingen av vårt samhälle i riktning mot en hållbar framtid. Valet av Axel Darvik är en stark signal om att organisationen är redo att ta itu med dagens utmaningar.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna kommer att samverka i minoritet som ”Borgerlig Allians” i SKR. Peter Danielsson är återvald gruppledare för Moderaterna och ny andre vice ordförande för SKR. Bengt Germundsson är återvald som gruppledare för Kristdemokraterna. Axel Darvik är nyvald gruppledare för Liberalerna.

– Med den kraftiga inflationen finns det många utmaningar för Sveriges kommuner och regioner som bäst löses genom samarbete över blockgränserna. Vi kommer också vara tydliga när vi har en annan uppfattning och prioritering än den rödgröna majoriteten, säger Axel Darvik.