Begränsning av skärmtid i förskolan
Liberalerna uppmanar till ansvarstagande och tydliga riktlinjer
Fredag 27 september 2024
Den digitala revolutionen har fört med sig både möjligheter och utmaningar, särskilt när det gäller våra yngsta medborgare. Medan skärmtid blir en alltmer integrerad del av barns vardag, höjer många forskare och experter rösten för att varna för de negativa effekterna. Pär Gustafsson har i en interpellation till kommunstyrelsens ordförande tagit upp den brännande frågan om hur Göteborgs stad hanterar rekommendationerna kring skärmtid för små barn i förskolan. Den efterföljande debatten i kommunfullmäktige har belyst behovet av ett förnyat fokus på barns välmående i förskoleverksamheten.
Barnläkarföreningens och WHO rekommendationer
Svenska Barnläkarföreningen rekommenderar att barn under 24 månader helt bör undvika skärmtid, och att skärmtiden för barn mellan två och fem år ska begränsas till max en timme per dag. Dessa rekommendationer backas upp av Världshälsoorganisationen (WHO) och flera andra länder som USA, Kanada och Australien. Forskning visar att digitala skärmar kan hämma utvecklingen av viktiga kognitiva förmågor hos små barn, såsom språkutveckling, minne och impulskontroll. Trots dessa varningar ser vi idag att nästan nio av tio barn under tio år är internetanvändare, och många av dem exponeras för digitala medier redan i förskolan.
Blerta Hotis (S) syn på digitalisering i förskolan
Under debatten i kommunfullmäktige försvarade Blerta Hoti (S), ordförande för förskolenämnden, den nuvarande situationen där skärmar används i Göteborgs förskolor. Hon erkände att skärmar ibland används som en form av barnpassning när pedagogerna inte har tid att bedriva den pedagogiska verksamhet som barnen enligt skollagen har rätt till. Detta belyser en av de utmaningar som förskolan i Göteborg står inför, och det är viktigt att erkänna det ansvar som ligger hos kommunen att hantera denna fråga på ett sätt som främjar barnens utveckling.
Hoti betonade även att digitaliseringen kan bidra positivt till barns utveckling och att det är viktigt att barnen får utveckla digital kompetens. Samtidigt är det avgörande att denna utveckling sker under kontrollerade former och inte på bekostnad av andra viktiga aspekter av barns lärande och välmående. Att skärmar används som ett verktyg i undervisningen är en sak, men när de används som ersättning för pedagogisk verksamhet uppstår problem som måste tas på allvar.
Liberalernas uppmaning till förändring
Pär framhöll i debatten att det är dags att begränsa användningen av skärmar i förskolan, särskilt i de yngsta grupperna, i linje med rekommendationerna från WHO och andra internationella experter. Han betonade att förskolan har ett kompensatoriskt uppdrag som riskerar att undergrävas om skärmar används för mycket och på fel sätt. Liberalerna uppmanar nu förskolenämnden att ta ett tydligt ansvar och påbörja ett arbete för att följa WHO rekommendationer om skärmtid för små barn. Det är viktigt att säkerställa att digitala verktyg används på ett sätt som främjar barnens utveckling och inte hämmar den. Genom att införa tydligare riktlinjer kan Göteborgs förskolor bli en trygg miljö där barnen ges de bästa förutsättningarna för ett livslångt lärande.
Förskolenämndens ansvar
Förskolan är en kommunal angelägenhet, och det är Göteborgs stad, under ledning av förskolenämnden, som bär ansvaret för hur verksamheten bedrivs. Liberalerna menar att det nu är dags för nämnden att ta sitt ansvar och säkerställa att skärmtiden i förskolan hålls på en nivå som är förenlig med WHO rekommendationer, för att skydda barnens utveckling och välmående.