Berit Krantz

Berit Krantz rapporterar från ÄVO

Berit Krantz rapporterar om hemtjänst, statsbidrag och måltidspolicy

Torsdag 22 juni 2023

I denna rapport kommer vi att sammanfatta det senaste mötet i Äldre vård- och omsorgsnämnden i Göteborg, där vi diskuterade viktiga ärenden inom äldreomsorgen. Vi kommer att beröra ämnen såsom åtgärder för hemtjänstpersonalens restid och arbetsutrustning, statsbidrag, rapport om måltidspolicyn samt uppdraget kring hemtjänst för personer med specifika behov. Låt oss nu utforska dessa punkter i mer detalj. Läs även mer utförlig information på  Berits blogg.

Vi fick kännedom om ett föreläggande från Arbetsmiljöverket angående åtgärder för hemtjänstpersonalens restid, kringuppgifter och arbetsutrustning. Enligt föreläggandet ska restiden planeras in i personalens scheman med hänsyn tagen till transportsätt och avstånd. Dessutom ska vi tydliggöra vad som ingår i kringuppgifterna, samt se till att användarhandboken är tillgänglig i personalens telefoner.

En annan punkt på dagordningen var informationen om statsbidrag. Det finns två typer av statsbidrag – riktade och generella. De riktade bidragen måste sökas och redovisas. Förvaltningen har för närvarande beviljats fem statsbidrag: God vård, Äldreomsorgslyftet, Nära vård, Återhämtningsbonus och ett särskilt bidrag för att öka bemanningen av sjuksköterskor på särskilda boenden.

Vi fick även ta del av en rapport som behandlade uppdraget i Göteborgs stads måltidspolicy. Rapporten presenterade två resultat gällande frågor om matens smak och om måltiden upplevdes som en trevlig stund på dagen. Båda resultaten låg på cirka 65%. Jag framförde i diskussionen att det också hade varit bra att ha ett öppet svarsalternativ, till exempel ”Hur anser du att det kan bli bättre?”

Vidare fick vi en återrapport om uppdraget kring hemtjänst för personer med hörsel- och synnedsättning eller kognitiva svårigheter. Enligt förvaltningens bedömning kommer införandet av omsorgshandledare, nya lagbestämmelser och kompetensutveckling att bidra till en högre grad av delaktighet och inflytande för den enskilde.

Med denna sista redovisning för våren vill jag önska er alla en skön sommar!

Tack för att ni läste rapporten från Berit Krantz, Liberalerna Göteborgs företrädare i Äldre vård- och omsorgsnämnden i Göteborg, läs mer om vår politik på vår hemsida.