Se alla
Pär Gustafsson Liberalerna Göteborg

Digital Fixartjänst för Äldre i Göteborg

Liberalernas Föreslag för Att Minska Det Digitala Utanförskapet

Lördag 9 september 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion. Digitalisering har förändrat vardagen för de flesta av oss, men för äldre i Göteborg kan det vara en utmaning. Nästan sex procent av svenskarna lever i ett digitalt utanförskap, och de äldsta i samhället är den mest drabbade gruppen. De behöver hjälp med att hantera vardagliga digitala tjänster som att boka läkarbesök, betala räkningar och kommunicera med sina nära och kära. Göteborgs Stad har lanserat ett pilotprojekt som erbjuder digitala fixartjänster till äldre, och Liberalerna föreslår att detta initiativ utökas för att underlätta för de äldre i staden och minska ensamhet och otrygghet. En digital fixartjänst kan vara nyckeln till att ge äldre invånare möjligheten att vara självständiga och delta i det digitala samhället.

Inför en fixartjänst för digitala tjänster för äldre i Göteborg

94% av den svenska befolkningen använder internet och nästan alla gör det dagligen. Men samtidigt visar den årliga undersökningen Svenskarna och internet att närmare sex procent av svenskarna lever i ett digitalt utanförskap. De allra äldsta i samhället är den grupp som använder internet minst av alla. De begränsas av bland annat av kostnader, teknik, okunskap och en oro över att bli lurad. Men det är den grupp som behöver mest hjälp med digitala tjänster.

Utanförskapet innebär att de inte tar del av det som det digitala samhället kan erbjuda och som kan bidra till att underlätta vardagen. Det kan han handla om att boka ett läkarbesök, handla mat, att betala sina räkningar och hantera ett bankid eller få tv:n att fungera. För många har saker som tidigare varit enkla, blivit svåra.

En stor del av gruppen, äldre personer över 75 år, är en av de som oftast upplever ofrivillig ensamhet. Var tionde person i den gruppen känner att ensamheten påverkar deras mående negativt. Med hjälp av tekniken skulle de kunna ha kontakt med familj och vänner, ta del av upplevelser, kultur och vara en del av ett sammanhang.

Digitalisering och ny teknik är en del av svaret på flera av de utmaningar vi har inom välfärden, då särskilt inom äldreomsorgen. Det är dock sällan de äldres behov och önskemål som driver den utvecklingen, utan snarare det offentligas. Lika mycket är det en fråga om trygghet och säkerhet för äldre. De digitala brotten, nätbedrägerier, har ökat kraftigt senaste åren och där särskilt äldre är utsatta.

Göteborgs Stads plan för digitalisering har till syfte att bidra till att boende, besökare, näringsliv samt medarbetare får en ökad kvalitativ och likvärdig digital service som de upplever skapar värde. Det handlar också om att staden vill värna demokratin och öka delaktigheten. Men det är svårt att uppleva ett värde och känna sig delaktig när man inte har tillgång till det.

Stadens arbete för en åldersvänlig stad syftar till att förstärka synen på att seniorer är samhällsdeltagare som har resurser, kunskaper, engagemang, kreativitet, idéer, tid, erfarenheter och kontaktnät. Ska Göteborg bli en bättre stad för alla att åldras i så behöver alla de som vill kunna vara med.

Sedan många år erbjuder staden en fixartjänst, som erbjuder enkla uppdrag i hemmet, och tjänsten startade med syftet att förebygga fallolyckor. Precis som staden kan hjälpa till med tavlor, mattor och gardiner borde även en digital fixartjänst kunna erbjudas stadens äldre. Det är tjänster som hjälper till att ställa in TV/TV-box, installera appar, ringa videosamtal, använda e-post och hjälp med enkla funktioner. Liknande tjänster finns i flera kommuner i landet, bland annat i Stockholms stad.

I Göteborg har ett pilotprojekt pågått i nordost, startade 2021 och som avslutas 2023, med liknande tjänster. Liberalerna är av uppfattningen att när pilotprojektet är över och har utvärderats så behöver teknikstöd i hemmet implementeras i hela staden. Detta för att underlätta för äldre i vardagen, för att minska ensamhet och för att öka tryggheten. Fler insatser behöver göras för att minska det digitala utanförskapet och den ofrivilliga ensamheten. Det är i grunden en fråga om frihet och som bottnar i möjligheten att vara självständig och bestämma över sitt liv.

Förslag till beslut i kommunfullmäktige:

  1. En fixartjänst för digitala tjänster för äldre införs i Göteborg.

Pär Gustafsson (Liberalerna)

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.