Eva Flyborg

Eva Flyborg anmäler Trafikverket till Riksrevisionen

Torsdag 9 februari 2023

Sedan några veckor står arbetet still på Västlänkens bygge i Haga. I början av året blev det också klart att upphandlingen av den sista delen, den så kallade BEST-etappen (Bana, El, Signaler och Telekommunikation) misslyckats och behöver tas om. Detta har fått Eva Flyborg att agera och anmäler Trafikverket till Riksrevisionen.

– Det finns inget gratis med fördyringar. Till slut är det alltid skattebetalarna som får notan. Där måste vi politiker vara på tårna och nypa till snabbt. Men jag hoppas att vi kan lära för framtiden så vi får bättre verktyg helt enkelt, säger Eva till GP.

Eva Flyborg vill att myndigheten undersöker hur det kunde gå så snett med upphandlingarna för Västlänken och få till stånd förändringar i systemet för att undvika att samma sak upprepas i framtiden.

– Min poäng är att vi måste lära för framtiden och inte göra så här dåliga avtal. Vi måste ställa frågan om det är processen i sig, verktygen eller något annat som gör att vi så ofta hamnar i den här typen av problem, säger Eva till SVT Väst.

Eva Flyborg säger också till GP att hela upphandlingslagstiftningen på sikt bör ses över.  ”Det är för mycket fokus låga priser. Andra faktorer borde få större vikt i de samlade bedömningarna. Den stora risken när det gäller Västlänken, enligt Eva Flyborg, är fördyringar som på sikt åderlåter andra verksamheter som skattepengarna ska finansiera.”

Hon vill att granskningen kommer igång så fort som möjligt och görs i realtid, inte bara i efterhand.

– Det är alldeles för viktigt för att inte göra något. Jag måste agera för göteborgarnas bästa, säger Eva.