Fler hus i Göteborg

Tisdag 24 januari 2023

Det behöver byggas fler hus i Göteborg. För att få till det behöver vi arbeta med regelförenklingar och ge fler möjlighet att bygga och köpa småhus. Liberalerna Hisingens nyvalda ordförande Henrik Widén skriver idag på GP om behovet om mer småhus.

Bostadsfrågan är en av de viktigaste frågorna i vårt samhälle. Det är viktigt att det finns ett brett utbud av olika typer av bostäder för att möta olika människors behov och önskemål. Men alltför ofta fokuserar debatten på flerbostadshus, hyresrätter och bostadsrätter, medan småhus och villor får mindre uppmärksamhet.

Inte minst kommer tillgången på småhus och villor vara nödvändig för att kunna erbjuda attraktiva bostäder åt alla dem som ska jobba i den nya gröna industrin. Den industri som framöver ska vara motor i vår hållbara välfärd. Batterifabriker och elflygplan till exempel. Förenkla för byggandet av småhus i Göteborg – gärna på Hisingen.