Berit Krantz

Fokus på äldrefrågor

Berit Krantz Delar Nyheter från Senaste Nämndsmötet

Torsdag 31 augusti 2023

Berit Krantz, som är våra representant i Äldre- samt Vård och omsorgsnämnden, har delat med sig av vad som diskuterades på det senaste mötet. Berits har fullt fokus på äldrefrågor och driver på för att utveckla Göteborgs äldreomsorg. Läs gärna mer på Berits blogg.

Berit Krantz har varit aktiv i att lyfta fram viktiga frågor kring äldreomsorg och har bidragit med sitt arbete som medlem i nämnden. Under det senaste mötet, där ärendena kanske inte var många men de var desto mer innehållsrika, låg fokus på diskussioner om vår äldres välbefinnande och vår personal.

Ett viktigt ämne som diskuterades var bemanningsläget i våra verksamheter under sommaren. Nämnden har övervakat situationen och sett till att trots utmaningarna har bemanningen varit hanterbar och tillfredsställande. De framgångsrika tester av tre semesterperioder visar på positiva resultat.

Säkerhetsläget är en central fråga som har diskuterats ingående. Genom regelbundna möten med personalen har vi kunnat förstå och hantera förändringarna och säkerställa att vi ständigt förbättrar vår kompetens.

Berit Krantz och resten av nämnden granskade även situationen kring Vård och omsorgsboendet Gerdas gård och beslutade att avveckla Intraprenaden som driftsform. Trots förväntade utmaningar som personalomflyttningar och nyanställningar efter semestern, arbetar nämnden aktivt med personalen för att säkerställa smidig övergång och förbättra dokumentationsrutinerna.

När det gäller vård- och omsorgsboenden är det tydligt att behovet är stort. 407 personer väntar på plats, där ungefär 12% har fått ett ”delavslag” dvs man har fått ett boende beviljat med inte plats på önskat boende. Vi ser att det är en ökande trend av dem som behöver denna boendeform.

Budgetmässigt har det rödgröna styret stora utmaningar och ligger just nu 49 miljoner minus från budget. Förvaltningen har nu 20 dagar på sig att presentera en åtgärdsplan för att nå budget i balans.

Under mötet presenterades även en återrapport om vård- och omsorgsboenden med ramavtal. förvaltningen hade tagit fram tre olika alternativ för att balansera antal platser och kostnader. Nämnden antog samarbetspartierna (L, M, D, KD) förslag om att förvärva 700 platser till en kostnad av 78 miljoner. Lokalbehovsplanen visar också på behovet av kontinuerlig utveckling och expansion av vård- och omsorgsboenden.

Nämnden visar också sitt engagemang i internationella frågor genom beslutet att donera munskydd till Ukraina.

Med målet att stärka kvaliteten och medborgarinvolveringen gav samarbetspartierna (L, M, D, KD)  förvaltningen i uppdrag att förbättra hanteringen av inkomna synpunkter och klagomål. Detta kommer att bli en viktig del av det pågående kvalitetsarbetet och rapporteras även till äldreombudsmannen.

Berit Krantz tillsammans med D och SD föreslagit en undersökning av nöjdheten med maten inom hemtjänsten. Även om förslaget bordlades för tillfället, visar det på hennes ständiga strävan att förbättra äldres livskvalitet.

Berit Krantz och Liberalerna fortsätter att vara drivande krafter i arbetet för äldreomsorgens framtid. Läs mer om vår politik på vår hemsida.