fördjupade relationer mellan Göteborg och Taiwan

Förslag om Nytt Taiwan-samarbete delar Göteborgs politiker

Fredag 2 februari 2024

Trots debatter och protester har Göteborgs stad inte rivit upp sitt vänortsavtal med Shanghai. Kinas ekonomiska inflytande i Sveriges näst största stad gör frågan politiskt känslig. Nu kräver Liberalerna och Kristdemokraterna istället ett nytt vänortsavtal – denna gång med en stad i Taiwan, i en motion till Kommunfullmäktige i Göteborg.

De senaste åren har flera kommuner, regioner och länsstyrelser sagt upp sina vänortsavtal med kinesiska motparter på grund av den auktoritära utvecklingen i Kina. Men Göteborgs stad har inte velat följa samma spår, trots att flera partier förespråkat detta. Nu föreslår Liberalerna och Kristdemokraterna att staden istället ska knyta ett nytt vänortsavtal med en stad i Taiwan.

I en motion till kommunfullmäktige förespråkar de att Göteborg ska teckna ett nytt vänortsavtal med en stad i Taiwan. En av initiativtagarna är den liberala kommunfullmäktigeledamoten och EU-parlamentskandidaten Simona Mohamsson.

”Förhoppningsvis kan den här motionen starta en ny era i kommun-Sverige, där man istället för att kroka arm med skurkstater och auktoritära stater krokar arm med demokratier,” säger Simona Mohamsson till  GP.

Enligt utkastet till motionen ska samarbetet få ett tydligt fokus, exempelvis på klimatet eller desinformation. Kommunen ska tillsammans med Taiwans diplomatiska representation i Sverige utreda vilken stad som kan bli aktuell.

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Jonas Attenius (S), tycker inte att förslaget är en bra idé och anser att kommunen inte bör befatta sig med utrikespolitik. Moderaternas gruppledare i Göteborg, Axel Josefson, delar den uppfattningen.

Men Simona Mohamsson ser fördelar för Göteborg i ett samarbete med Taiwan och anser att Göteborg behöver bredda sina kontakter och inte vara så beroende av Kina.