Berit Krantz

Fritt att välja omsorgsboende

Tisdag 2 maj 2023

Liberalerna har drivit på för att det ska vara fritt att välja omsorgsboende bland kommunens boende och bland de upphandlade privata boendena. Denna finhet har varit mycket populär och många äldre har valt privata utförare. Ni använder Socialdemokraterna sin budget för att i princip göra det omöjligt att välja något annat boende än de kommunala. Liberalernas representant Berit Krantz rapporterar om detta och annat från Äldre-, vård och omsorgsnämndens senaste möte. Läs mer på Berits blogg.

ÄVO hade nämndmöte 25 april och dessa brukar inledas med förvaltningsdirektörens och hennes medarbetares om vad som pågår i verksamheten men som inte är uppe för beslut.

Utredningen om Tre stiftelser pågår och ett nytt avtal kommer inte att tecknas förrän förvaltningsdomstolen och KS sagt sitt.

Förvaltningen har sedan tidigare fått ett vite för ej genomförda förbättringar när det gäller hemtjänstpersonalen arbete beträffande restid, kringuppgifter och arbetsrutiner och vi får ny redovisning i juni.

Valfriheten är inte lika med LOV – budgeten är överordnad, dvs valfrihet för budgeterade upphandlade platser är 550 st. Ligger vi under den siffran så kan placering ske i annan än kommunal regi, ligger vi över så kan placering bara ske i egen (kommunal) regi.

Som jag tidigare berättat söker vi personal med ljus och lykta i synnerhet nu i sommar. F n saknas 307 vikarier i våra vob och hemtjänsten saknar 363. Vi prövar med annat sätt att locka framför allt unga som inte gärna läser långa förklaringstexter, vi har t o m gjort en liten film. Det senaste är att vi betalar hittelön till den som hittar en vikarie!

Därefter fick vi information om dagverksamheten, det finnas två – daglig verksamhet är en insats enligt LSS och dagverksamhet är ett bistånd enligt SoL.

S, V, MP + C hade ett yrkande om rekryteringssituationen och hur den skulle förändras om man ökade lönen för en usk med 1000, 2500 eller 5000 per månad. Enligt oss dvs KD, M, L + D pågår ju redan ett arbete inom förvaltningens projekt ARUBA för att se över löner såväl som andra villkor. Det blir bara nya utredningar som ökar administrationen. KD, M, L och D röstade nej men yrkandet gick igenom.

Läs mer om hur vi vill förbättra äldreomsorgen.