Axel Darvik i hamnen

Göteborg och EU: Stöd för Västlänken och Infrastruktur

Fredag 10 maj 2024

Axel Darviks dialog med Jonas Attenius om EU-finansiering för Göteborgs infrastruktur

I en livlig diskussion under det senaste kommunfullmäktigemötet i Göteborg ställdes skarpa frågor om stadens framtida infrastrukturinvesteringar och EU:s roll i denna utveckling. Axel Darvik, kommunalråd för Liberalerna, riktade en viktig fråga till Jonas Attenius, kommunstyrelsens ordförande från Socialdemokraterna. Frågeställningen berörde inte bara Göteborgs nuvarande infrastrukturs projekt utan även hur staden strategiskt kan nyttja EU:s finansiella resurser för att främja hållbar och effektiv infrastruktur.

EU:s TEN-T nätverk och dess betydelse för Göteborg

Axel Darvik underströk betydelsen av TEN-T, det transeuropeiska transportnätverket, som en kritisk faktor för Göteborgs roll som en nordisk transportknutpunkt. Med sin placering i både North Sea-Baltic och Scandinavian-Mediterranean korridorerna, har Göteborg en unik position att dra nytta av EU:s satsningar på att stärka transport- och handelsförbindelser över kontinenten.

Frågan om Västlänken och EU-medel

Specifikt lyfte Darvik frågan om hur Göteborg kan säkerställa ytterligare EU-medel för att fullfölja projekt som Västlänken, ett infrastrukturprojekt som har stött på ekonomiska utmaningar. Även om Västlänken är en angelägenhet för Traffikverket, är det göteborgarna som lever med en uppgrävd stad och ofärdig infrastruktur. Därför behöver Göteborg vara proaktiv och driva på för att få fram finnansering av infrastrukturprojekt, för göteborgarna har redan betalt tillräckligt för dessa satsningar. Darvik frågade Attenius om hans engagemang för att dirigera mer av EU:s infrastrukturfonder till Göteborg, och hur stadens Brysselkontor kan bidra till detta ändamål.

Jonas Attenius svarar

Jonas Attenius bekräftade sitt engagemang för att aktivt arbeta för att locka mer EU-finansiering till Göteborg. Han nämnde att det pågår initiativ, inklusive utvecklingen i Göteborgs hamn, där ansökningar om EU-medel redan är under behandling. Attenius betonade dock att Västlänken, på grund av dess nationella betydelse och befintliga finansieringsstrukturer, inte skulle bli föremål för nya ansökningar om EU-medel, och att ansvaret för detta projekt vilar hos statliga Trafikverket snarare än hos kommunen.

Framåtblickande samarbete

Trots olika syn på Västlänkens finansiering, uttryckte båda en gemensam förståelse för behovet av fortsatt fokus på infrastruktursatsningar i relation till Göteborgs EU-representation. Darvik avslutade med en uppmaning till enad front för att prioritera och optimera användningen av EU-medel för att stödja inte bara kollektivtrafiken utan även den bredare regionala infrastrukturen som förbinder Göteborg med andra större nordiska städer.

Slutsats

Samtalet mellan Darvik och Attenius lyfter fram en central fråga för Göteborgs framtid: Hur staden kan maximera nytta av europeiska investeringar för att stärka sin infrastruktur. Denna diskussion är inte bara relevant för de direkt inblandade utan ger också viktiga insikter för alla göteborgare om hur deras stad navigerar i komplexa nationella och internationella vatten. För att till fullo utnyttja EU:s möjligheter krävs det en positiv EU vänlig inställning och den kunskap om EU:s instruktioner som Liberalerna har.

Se debatten på Youtube.