Se alla
Axel Darvik Kollektivtrafik

Göteborg ska bli ett nav för nattåg

Liberalerna driver på för nya förbindelser med Europa och Norge

Tisdag 8 april 2025

Liberalerna i Göteborg har lagt fram ett nytt förslag om att göra staden till ett nav för framtidens nattåg – med linjer till både Nordnorge och Centraleuropa. Det framgår i ett nytt inslag från P4 Göteborg, där initiativet lyfts fram som ett led i att skapa mer klimatsmarta resor och stärka stadens roll i ett internationellt järnvägsnät.

🎧 Lyssna på hela inslaget:
👉 Förslaget: Nya nattåg till och från Göteborg – Sveriges Radio

– Vi vill att Göteborg ska bli den naturliga knutpunkten för nattåg från både kontinenten och Nordnorge, säger Axel Darvik (L) i intervjun.

Bakgrund: Göteborg förlorade sina nattåg – men visionen växer

Under 2024 förlorade Göteborg samtliga sina statligt upphandlade nattåg, efter att SJ meddelade att linjerna till Umeå och Åre skulle upphöra. Detta som en direkt följd av Trafikverkets beslut att bara upphandla nattågstrafik med utgångspunkt från Stockholm. Trots att nästan hälften av alla nattågsresenärer till Norrland reser från Göteborg, valdes Västsverige bort.

Liberalerna reagerade omedelbart och lämnade i början av 2024 in en hemställan till regeringen och Trafikverket med krav på att Göteborgs nattågstrafik ska upphandlas på samma villkor som Stockholms.

📄 Läs mer:

Ny motion: Gör Göteborg till Europas nattågsnav

Det nya förslaget, som snart ska behandlas av kommunstyrelsen inför beslut i kommunfullmäktige, syftar till att inte bara återställa det som förlorats – utan att bygga något nytt. I motionen föreslår Liberalerna att Business Region Göteborg (BRG) får i uppdrag att tillsammans med Västra Götalandsregionen och andra aktörer utreda nya nattågsförbindelser till Hamburg, Berlin och Nordnorge.

Det skulle göra Göteborg till ett strategiskt nav i det europeiska nattågsnätet – något som stärker både klimatpolitiken, turismen och näringslivets internationella kontakter.

– Vi är en naturlig länk mellan Norge och kontinenten. Det är dags att Göteborg tar den platsen fullt ut, säger Axel Darvik (L).

Medborgartryck och politisk vilja

Trycket från medborgarna har också varit starkt. En namninsamling för att rädda nattågen samlade över 28 000 underskrifter på bara ett par dagar. I en artikel i Göteborgs-Posten (augusti 2024) betonade Darvik tillsammans med Emmyly Bönfors (C) att Göteborgs stad måste skicka en tydlig signal till staten om att nattågstrafiken från Västsverige inte får prioriteras bort.

📖 Läs artikeln i GP:
Liberalerna och Centerpartiet vill att nattågen från Göteborg räddas – GP

Göteborg – från bortprioriterad till förstaval

När Trafikverket hänvisar till spårarbeten som förklaring till minskad kapacitet, visar Liberalerna att det finns alternativ. Göteborgs roll som Västsveriges största stad och logistiska nav gör det orimligt att exkludera oss från framtidens tågtrafik.

Med denna motion flyttar Liberalerna fokus från krishantering till utveckling. Det handlar om att bygga en långsiktig, hållbar infrastruktur där Göteborg är en självklar del av Europas järnvägskarta.