Ann Catrine Fogelgren Pär Gustafsson Eva Flyborg

Göteborgs Dröm om Europeisk Kulturhuvudstad 2029

Torsdag 27 april 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion. I Göteborg har ett viktigt initiativ tagits av Ann Catrine Fogelgren (L), Pär Gustafsson (L) och Eva Flyborg (L). De har föreslagit att Göteborg ansöker om att bli europeisk kulturhuvudstad år 2029. I sin motion framhåller de stadens rika kulturliv, som inkluderar en imponerande rad av kulturinstitutioner och en framstående filmindustri. Göteborg har även blivit en av UNESCOs litteraturstäder, vilket understryker stadens engagemang för litteratur och yttrandefrihet.

Initiativet att bli en europeisk kulturhuvudstad syftar till att lyfta fram den kulturella mångfalden och gemenskapen i Europa, och det erbjuder många fördelar, inklusive ökat engagemang, fler kulturupplevelser och ökad turism. Stadens öppenhet gentemot omvärlden är en viktig del av detta arbete, och det är nödvändigt för att forma en modern, nyskapande och attraktiv stad.

Det föreslås att kommunstyrelsen ges i uppdrag att ansöka om att bli europeisk kulturhuvudstad 2029, och detta initiativ representerar en spännande möjlighet för Göteborg att fortsätta utveckla sitt kulturliv och stärka sin ställning som en betydande kulturstad.

Motion av Ann Catrine Fogelgren (L), Pär Gustafsson (L) och Eva Flyborg (L) om att Göteborg ansöker att bli europeisk kulturhuvudstad 2029

I Göteborg har vi några av landets finaste kulturinstitutioner, varav flera i internationell världsklass. Konstmuseum, stadsteatern, symfoniker och operan är några av dem. Staden erbjuder unga som gamla fantastiska kulturupplevelser såväl på institutioner, fria scener och arenor. Vi har en framgångsrik kulturskola, många besök på bibliotek och flera högkvalitativa kulturutbildningar. Ett av Europas främsta kompanier för samtida dans har sin bas här och varje år samlas barn och unga på världens största musikläger, Side by Side, för att sjunga i kör och spela i orkester. Vi är en filmstad med en betydande filmindustri och en enastående filmfestival.

I staden finns många av landets kulturtidskrifter och flera förlag. Bokmässan är ledande i sitt slag och sedan 2021 är staden en av UNESCOs litteraturstäder. Ett beslut som har befäst Göteborg som en stad där litteratur, läsning och yttrandefrihet är något viktigt. Det är inte utan anledning som Göteborg blev först i landet med att vara en fristad för förföljda kulturarbetare för ett par decennier sedan. Göteborgs position som kulturstad och destination för intryck och upplevelser behöver ständigt försvaras, utvecklas och värnas. Ett steg i detta långsiktiga arbete är att Göteborg blir en Europeisk kulturhuvudstad. Initiativet som startade 1985 syftar att lyfta fram den kulturella rikedomen, mångfalden och gemenskapen i Europa och bidra till ömsesidig förståelse. Under 2023 har staden möjlighet att ansöka om att bli kulturhuvudstad 2029 och vår uppfattning är att staden borde ansöka. Flera av städerna som har haft titeln upplevde inte bara ett framgångsrikt år, utan har även kunnat dra nytta av varaktiga efterverkningar. Bland annat har men sett ett ökat engagemang hos målgrupper som är mindre benägna att besöka eller delta, fler kulturupplevelser och ökad turism.

Stadens öppenhet mot omvärlden har genom sekel format och satt avtryck. Det är en utveckling som ska fortsätta och stärkas framåt, vilket är en bärande del i utnämningen. Genom att bli en Europeisk kulturhuvudstad får staden möjlighet att forma ett kulturliv som sprudlar av liv och rörelse även i framtiden, där kulturyttringarna är fria och många. Det är så vi bygger en modern stad, som är tillåtande, nyskapande och attraktiv.

Förslag till beslut i kommunfullmäktige

Kommunstyrelsen ges i uppdrag att ansöka om att bli europeisk kulturhuvudstad 2029.

Ann Catrine Fogelgren (L) Pär Gustafsson (L) Eva Flyborg (L)

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.