Simona Mohamsson

Göteborgs nyckel till trygghet

Ett EU-inspirerat FBI

Onsdag 13 september 2023

Simona Mohamssons krönika i Arbets Världen väcker viktiga frågor om trygghet och organiserad brottslighet i Göteborg. Läs hennes tankeväckande ord och låt oss tillsammans reflektera över den viktiga rollen som EU kan spela för att bekämpa gränsöverskridande brottslighet.

Simona Mohamsson, Liberalerna Göteborgs representant i kommunfullmäktige och vice ordförande för Socialnämnd Hisingen, påpekar en oro som många av oss delar: hur kan vi öka tryggheten för våra invånare när gängkriminaliteten tyvärr blir allt mer utbredd?

Vi drömmer ibland om en verklighet som liknar Hollywoodfilmer, där myndigheter utför välregisserade insatser som sätter skurkarna bakom lås och bom. Men verkligheten är annorlunda. De brottsliga nätverken opererar över landsgränserna, och polisen står handfallen i sitt arbete.

För att bekämpa denna gränsöverskridande brottslighet behöver vi EU:s stöd och samarbete. Mer än två tredjedelar av de kriminella nätverken inom Europa är aktiva i fler än tre länder. Hoten är omfattande och känner inga gränser.

Simona Mohamsson frågar sig: Kan EU ge oss de resurser som behövs för att bekämpa den organiserade brottsligheten och därmed förbättra livschanserna för våra medborgare på Hisingen?

Som kommunpolitiker står hon inför utmaningen att försöka öka tryggheten för våra invånare, men musklerna för att effektivt bekämpa organiserad brottslighet saknas. Hotet mot människors frihet är gränsöverskridande, och polisarbete som stannar vid landsgränsen är otillräckligt.

Europol, den europeiska polismyndigheten, identifierar mer än 3600 aktiva grova kriminella nätverk inom EU. Men dagens polissamarbete är inte tillräckligt för att tackla detta omfattande problem. Vi behöver ett starkare samarbete mellan medlemsländerna, och att omvandla Europol till ett europeiskt FBI skulle vara ett viktigt steg framåt.

Organiserad brottslighet som penningtvätt, narkotikasmuggling och människohandel känner inga gränser. Det är dags att vi inser att enskilda kommuner och länder inte kan lösa dessa problem på egen hand. Vi måste agera tillsammans och ge EU de verktyg som krävs för att bekämpa brottsligheten.

Exemplet Encrochat, där samarbete med Frankrike ledde till att många grova brottslingar i Sverige kunde ställas inför rätta, visar att vi löser europeiska problem genom att samarbeta. Att öka det europeiska samarbetet är inte skrämmande – det är nödvändigt.

Vi måste fråga oss vad som är mest skrämmande: gängkriminalitetens terror eller ett ökat europeiskt samarbete? Låt oss vara ärliga, de kriminella gängen i Sverige verkar till och med vara mer EU-federalistiska än vi är.

Vi uppmanar er att läsa Simona Mohamssons krönika i Arbets Världen för att fördjupa er förståelse och reflektera över dessa viktiga frågor. EU-valet den 9 juni 2024 närmar sig, och det är ett tillfälle för oss alla att stödja politiker som kämpar för ett tryggare Göteborg och en säkrare Europa.

[Läs krönikan här]

Gå med oss i Liberalerna Göteborg när vi fortsätter att arbeta för ökad trygghet och ett starkare EU-samarbete mot gränsöverskridande brottslighet. Tillsammans kan vi göra en skillnad.