Pär Gustafsson Liberalerna Göteborg

Göteborgs problem med hedersvåld

Liberalerna Driver På för Verklig Förändring

Måndag 25 september 2023

Göteborg står inför stora utmaningar i arbetet mot hedersvåld, och Liberalerna Göteborg är engagerade i att göra en verklig förändring. I en nyligen publicerad artikel i GP rasar oppositionen mot bristerna i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck i staden. Bristerna är uppenbara, och Liberalernas Pär Gustafsson, 2:e vice ordförande i utbildningsnämnden, uttrycker frustration i de rödgrönas brist på insikt i dessa frågor.

– Att Socialdemokraterna gråter ut i media och låtsas vara förvånade är inget annat än skandalöst, säger Pär Gustafsson till GP.

Liberalerna har konsekvent lagt fram förslag för att stärka arbetet mot hederskultur, men de rödgröna har gång på gång röstat ner dem. Pär Gustafsson beskriver detta som ett mönster där de som borde ta frågorna på allvar verkar ha kapitulerat.

– Göteborg har de senaste åren genomfört flera kartläggningar av hedersrelaterat våld och förtryck, däribland Amandakommissionen. Alla har pekat på att hedersrelaterat våld och förtryck är alldeles för vanligt förekommande i vår stad men också att mörkertalet är stort, säger Pär Gustafsson till GP.

Liberalerna Göteborg är fast beslutna att stärka insatserna mot hedersvåld och förtryck. Vi tror på konkreta åtgärder som kan göra verklig skillnad i människors liv. Vår politik är inriktad på att öka kunskapen om hedersrelaterat våld och förtryck inom förskolor, skolor och socialtjänsten.

Pär Gustafsson och Liberalerna söker nu stöd bland de andra partierna för våra motioner i denna fråga. Vi välkomnar alla som vill bidra till en tryggare och mer jämställd Göteborg.

– Så sent som på utbildningsnämndens sammanträde i tisdags röstade de ner en motion på remiss från Liberalerna om att stärka arbetet mot bortförande av barn till andra länder. Argumentet var att det görs tillräckligt, säger Pär Gustafsson till GP.

Läs mer om vår politik på vår hemsida.