Skola

HP Tran varnar för nedskärningarna

Göteborg riskerar barns framtid

Fredag 19 april 2024

HP Tran, en lärare från Göteborg, slår larm i en debattartikel om de skadliga effekterna av de rödgrönas kraftiga nedskärningar i skolbudgeten. Hans insikter stödjer Liberalernas ståndpunkt om att dessa åtgärder är en farlig missriktning i kampen mot gängkriminaliteten.

Tran argumenterar för en kombination av fasthet och omtanke—en metod som Liberalerna länge har förordat. Han framhåller att skolan inte bara är en arena för lärande utan också den mest effektiva plattformen för integration, social omsorg och brottsprevention. Att skära ner på skolans resurser, som det rödgröna styret nu gör i Göteborg, är enligt Tran den sämsta tänkbara politiken för att bekämpa gängkriminalitet.

”De är bara pojkar. Men det är pojkar som ingen har tid för, som ingen hinner hjälpa, som ingen orkar se”, skriver HP Tran i GP. Han beskriver en verklighet där lärare och annan skolpersonal är överarbetade och där nedskärningar har decimerat antalet vuxna som kan ge stöd och uppmärksamhet till eleverna—just de insatser som kan hindra att unga killar rekryteras till kriminella gäng.

De är bara pojkar. Men det är pojkar som ingen har tid för, som ingen hinner hjälpa, som ingen orkar se, skriver HP Tran i GP.

Skapa trygghet i skolan – ett brottsförebyggande verktyg

Liberalernas vision är tydlig: Skolan ska vara en trygg plats där varje barn får den uppmärksamhet och det stöd som behövs. Ingen ung pojke ska behöva gå den tragiska vägen till en kriminell bana på grund av brist på resurser i skolan.

Det är nu dags att agera. Vi måste stoppa de rödgrönas nedskärningar och istället investera i våra skolor. En sådan satsning är inte bara en investering i barns framtid utan också en direkt åtgärd för att stävja brottsligheten i vårt samhälle.

HP Tran ger oss en unik inblick från klassrummet, där han vittnar om hur nedskärningarna redan påverkar barnen. Det är ett kraftfullt budskap och en viktig påminnelse om att politiska beslut har verkliga konsekvenser.

Alla som arbetar på skolan vet vilka de är. Vi vet hur de uppför sig, vi ser att de har på sig samma kläder i dag som de hade igår och förrgår. Vi ser att de bär på så mycket ilska, frustration och hopplöshet. Deras kroppsspråk är ett enda stort långfinger. Hjärtat bultar hårt, men ingen kan höra hur hårt det bankar i bröstkorgen. Om man lyssnar riktigt noga kan man höra, skriver HP Tran.

För en tryggare framtid i Göteborg

Det är vår skyldighet att värna om de mest sårbara i vårt samhälle—barnen. Det är hög tid att Göteborgs ledare lyssnar till lärare som HP Tran och ser skolan som den viktigaste arenan för att bekämpa kriminalitet från grunden.

Nedskärningarna måste stoppas nu, innan fler unga liv hamnar på avvägar. Vi i Liberalerna är redo att leda den förändringen—för ett tryggare, rättvisare och starkare Göteborg.

Nedskärningarna, besparingarna, effektiviseringarna eller vad man nu ska kalla det, har drastiskt minskat på personalstyrkan, skriver HP Tran.