Simona Mohamsson

Idrott utjämnar ojämlikheter

Att vara med i en förening handlar om så mycket mer än att bara röra på sig

Måndag 20 juni 2022

Simona Mohamsson, (L), ordförande i socialnämnd Hisingen, tycker att båda alternativen behövs – de mindre, bostadsnära och de större komplexen. Hon lyfter fram Sjumilahallen som ett bra exempel.

– Det är en hall som ligger intill en skola, mitt i ett bostadsområde. Man ska inte behöva röra sig över halva staden för att kunna utöva sin fritidsaktivitet. Det går nog bara att konstatera att byggandet av hallar i Göteborg är eftersatt.

För att utjämna skillnaderna måste skola, föreningar och socialtjänst jobba tillsammans menar Simona Mohamsson.

– Det är svårt att lägga fram en gamechanger – ett politiskt initiativ som enskilt förändrar allt. Men när det gäller föreningsbidrag ska staden jobba utifrån ett demokrati- och jämställdhetsperspektiv. Och vara flexibla med bidrag när föreningar kommer med förslag för hur de ska locka och behålla flickor i föreningen.

Liberalerna trycker hårt på att föreningslivet ska få möjlighet att ta plats i skolans miljö så snart lektionerna tagit slut, ett initiativ som inom Göteborgs stad heter ”Lights on”.

– Att barn i utsatta områden inte är aktiva i föreningslivet kan handla om att deras föräldrar är oroliga att släppa iväg dem på aktiviteter. Att aktiviteterna sker i skolmiljö är bra ur en trygghetsaspekt, säger Simona Mohamsson till Göteborg direkt.