Karin Veres Liberalerna Göteborg Regionvalet Kultur Teater

Inför avgiftsfritt TBE-vaccin för barn och unga i Göteborg

Måndag 1 juli 2024

Liberalerna i Göteborg vill införa avgiftsfritt TBE-vaccin för barn och unga i vår region. Fästingburen hjärninflammation, eller TBE, har ökat kraftigt de senaste åren och sprider sig nu över hela Västra Götaland. Det är hög tid att skydda våra barn och unga mot denna allvarliga sjukdom genom att göra vaccinationen kostnadsfri.

En allvarlig sjukdom med enkla förebyggande åtgärder

TBE är en farlig sjukdom som kan orsaka långvarigt lidande. Det finns dock en enkel metod för att skydda sig: vaccination. Sedan 2022 rekommenderar smittskyddet i Västra Götaland att alla som vistas i naturen ska vaccinera sig mot TBE, på grund av den kraftigt ökande smittspridningen. Bara under 2023 diagnostiserades 121 personer i regionen med TBE, det högsta antalet någonsin.

Kostnader och finansiering

Att införa avgiftsfritt TBE-vaccin för barn och unga mellan 3 och 18 år i Göteborg och resten av regionen beräknas kosta 158 miljoner kronor under de första två åren för tre doser, och därefter 9 miljoner kronor per år. Trots de höga initiala kostnaderna anser vi att detta är en viktig investering för både individen och samhället. Vi ser att det är möjligt att genomföra finansieringen av denna reform under 2025, då reformutrymmet ökar.

Positiva samhällseffekter

Västra Götalandsregionens utredning om kostnaderna för ett avgiftsfritt TBE-vaccin visar att hälsoekonomiska analyser gjorda i Stockholm talar för kostnadseffektivitet. Vi bedömer att detsamma gäller för vår region, särskilt med tanke på den fortsatt ökande smittspridningen. Ett regionalt vaccinationsprogram skulle inte bara skydda barn och unga utan även öka vaccinationsgraden i den övriga befolkningen.

Allvarliga konsekvenser av TBE

Av de som drabbas av TBE får ungefär en tredjedel långvariga eller bestående problem som trötthet, minnesstörningar, förlamningar och nedsatt hjärnfunktion. En del får livshotande symptom. Studier visar också att antalet odiagnostiserade infektioner är mycket högre än tidigare antagits. Detta understryker vikten av förebyggande åtgärder som vaccination.

Tillgänglighet för alla

För en tvåbarnsfamilj kan TBE-vaccination kosta flera tusen kronor, vilket inte alla har råd med. När en sjukdom kan orsaka så stort lidande ska inte familjens ekonomiska situation vara ett hinder för att få skydd. Vi vill att alla barn och unga i Göteborg ska kunna njuta av naturen utan att behöva oroa sig för TBE. Därför vill vi införa avgiftsfritt vaccin för barn och unga i Västra Götalandsregionen.

För att läsa den ursprungliga debattartikeln på GP, klicka här.

Vill du veta mer om vad vi i Liberalerna gör för att förbättra vår region, besök vår sida här.