Ann Catrine Fogelgren

Liberalerna Göteborgs ställningstagande om rysslands konsulat

Varför vi avslår yrkandet från M, D och KD angående det Ryska Konsulatet

Torsdag 14 september 2023

I en nyligen publicerad artikel i Göteborgs-Posten har vi kunnat följa diskussionen om framtiden för det ryska konsulatet i Göteborg. Flera partier, inklusive Moderaterna (M), Kristdemokraterna (KD), och Demokraterna (D), har yrkat att Göteborgs kommun bör överväga att köpa denna fastighet efter att Ryssland stängde sitt konsulat sista augusti. Vi i Liberalerna Göteborg har noga övervägt detta förslag och kommit fram till att det finns viktiga internationella och EU-relaterade skäl till att vi avslår detta yrkande.

Wienkonventionen: Diplomatiska Rättigheter och Skyldigheter

Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser är en internationell överenskommelse som reglerar diplomatiska relationer mellan stater. En viktig princip inom Wienkonventionen är att diplomatiska fastigheter och byggnader är oförytterliga, vilket innebär att värdlandet inte kan beslagta eller köpa dessa fastigheter. Detta principiella avtal är utformat för att säkerställa suveräniteten och den diplomatiska immuniteten för ambassader och konsulat runt om i världen.

Att överväga att köpa fastigheten skulle innebära en kränkning av dessa internationella överenskommelser och vårt engagemang för att upprätthålla diplomatisk ordning och respekt för Wienkonventionen.

EU:s Sanktionsprogram och Relationer med Ryssland

Dessutom måste vi ta hänsyn till de pågående sanktionerna mot Ryssland från Europeiska Unionen. Sanktionerna har införts som ett svar på Rysslands storskaliga invasion i Ukraina och utvisningen av diplomater från flera länder, inklusive Sverige.

Att köpa fastigheten från Ryssland i denna tid av pågående diplomatisk konflikt och sanktioner skulle kunna tolkas som en olämplig affär som inte överensstämmer med de principer som EU har fastställt. Vi måste följa dessa sanktioner och respektera de diplomatiska beslut som fattats av EU och dess medlemsstater.

Vår Ståndpunkt

Liberalerna Göteborg är djupt engagerad i Ukraina och fördömer Rysslands invasion av Ukraina. Liberalerna Göteborg genomförde en manifestation redan 2014 mot Ryssland, när invasionen påbörjades med en annektering av Krim. Liberalernas engagemang för Ukrainas rätt att existera och mot Rysslands krigsbrott är fortsatt stark och vi är beredda att ta till alla lagliga medel för att stöta Ukraina och motverka Ryssland. Vi är positiva till att flera partier i Göteborg ställer sig vid vår sida i kampen för Ukrainas frihet. Vi är övertygade om att det är i Göteborgs och Sveriges intresse att följa internationella konventioner och EU:s beslut i diplomatiska frågor. Därför avslår vi yrkandet från M, D, och KD om att köpa det ryska konsulatet i Göteborg.

Vi tackar dig för ditt engagemang och ser fram emot en konstruktiv dialog om Göteborgs framtid och vår roll i den internationella arenan, vill du stötta vårt internationella arbete gör du det bäst genom att bli medlem.