Axel Darvik

Liberalernas Kamp för Rättssäkerhet i Göteborg

Reaktioner på DN Avslöjande om Israelbojkott

Tisdag 27 augusti 2024

Enligt en färsk artikel i DN har Miljöpartiets Eva Ternegren avgått som ordförande i Inköps- och upphandlingsnämnden i Göteborg, i protest mot beslutet att bojkotta varor från Israel. Liberalerna i Göteborg välkomnar DN:s granskning och står fast i sitt motstånd mot det rödgröna styrets agerande, som de anser strider mot både kommunallagen och Sveriges grundläggande principer om rättssäkerhet.

Bojkottbeslutet och Avhoppet

DN rapporterar att det rödgröna styret i Göteborg, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, har valt att gå vidare med bojkotten trots juridiska utmaningar och Ternegrens avgång. Ternegren, som själv delar intentionerna bakom bojkotten, har valt att avgå eftersom hon anser att beslutet inte är förenligt med gällande lagstiftning.

Miljöpartiets Karin Pleijel försvarar beslutet att driva frågan vidare i domstol för att klargöra stadens handlingsutrymme. Samtidigt uttrycker Liberalernas Axel Darvik förståelse för Ternegrens beslut att avgå och anser att fler rödgröna ledamöter borde följa hennes exempel.

– Men jag förstår henne och kan tycka att övriga rödgröna ledamöter borde gjort detsamma, säger Axel till DN.

Liberalernas Kamp för Rättssäkerhet

Liberalerna har varit tydliga i sin kritik mot bojkotten, som de menar är ett brott mot kommunallagen. ”Göteborg ska styras av lagar, inte politiska symbolhandlingar,” säger Axel Darvik. Liberalerna har därför lämnat in en polisanmälan för grovt tjänstefel mot ledamöter från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i nämnden.

För Axel Darvik och Liberalerna handlar det om att skydda rättssäkerheten och se till att kommunala beslut fattas inom ramen för vad lagen tillåter. ”Det är inte kommunens uppgift att bedriva utrikespolitik,” understryker Darvik. Han påpekar att beslutet inte bara riskerar att bryta mot lagar, utan också skadar relationerna med Israel och påverkar Göteborgs rykte negativt.

Beslutet den 29 augusti

Den 29 augusti ska Inköps- och upphandlingsnämnden yttra sig till Förvaltningsrätten i den pågående rättsprocessen. Liberalerna följer denna utveckling noggrant och ser fram emot ett beslut som respekterar Sveriges lagar. Darvik betonar att det är av yttersta vikt att säkerställa att Göteborgs stad agerar lagligt och transparent, särskilt när det gäller frågor som rör internationella relationer och rättssäkerhet.

”Våra medborgare förtjänar att veta att deras stad styrs på ett rättssäkert sätt, där alla beslut fattas enligt lag och utan att blanda in ovidkommande politiska agendor,” avslutar Darvik.

Läs mer på Liberalernas hemsida, GP.