Majblomman barnens beskyddare

Majblomman – barnens beskyddare i över hundra år

Onsdag 1 februari 2023

Axel Darvik och partisekreterare Gulan Avci besökte Majblomman och träffade bland andra generalsekreterare Åse Henell. Majblomman, barnens beskyddare i över hundra år.

-Det är en fin del av civilsamhället som vi liberaler värnar om, säger Axel Darvik.

Sedan grundandet av Beda Hallberg 1907 har riksförbundet Majblomman slagits för barns villkor. Första 50 åren mot tuberkulos men sedan framförallt för att bekämpa barnfattigdom i landet. Kärnan i verksamheten är barn som säljer majblommor till förmån för andra barn.

Det senaste året har ansökningarna om ekonomiskt bistånd ökat markant, Majblomman delade ut 34 miljoner kronor under 2022. Även under detta år förväntas det en ökning. Det är basala saker som blöjor, välling och mat som sökts för. Dessutom ser Majblomman nya grupper som söker, till exempel ensamstående föräldrar med jobb som inte får ihop ekonomin på grund av den senaste tidens prisökningar.

Majblommans krav på politiken är att det ska finnas en nationell strategi och samsyn i alla kommuner och regioner och kostnadsfri kollektivtrafik för alla barn, oavsett var man bor och vilka föräldrar man har.

-I Göteborg lyckades vi få igenom lovkort i kollektivtrafiken för alla barn. Bra och nödvändig reform för föräldrarnas ekonomi inte ska begränsa barnens möjligheter att ta sig fram i staden, säger Axel Darvik.

– Liberalerna pushar för flera reformer i regeringen för att stötta barn och unga med svårare förutsättningar, säger partisekreterare Gulan Avci.

Regeringen satsningar på området är bland annat införandet av fritidskort för barn och unga. Det ska ge särskilt de från socioekonomiskt utsatta hushåll förbättrade möjligheter att delta i fritidsaktiviteter. Satsningen på Bris stödlinje permanentas med runt 20 miljoner årligen och så tillkommer 100 miljoner kronor till föreningsidrotten i utsatta områden.

I mötet med företrädarna för Majblomman och till SVT som var med på besöket påtalade både Axel Darvik och Gulan Avci vikten av en likvärdig skola samt fokus på att få vuxna i arbete.

”-Egen försörjning är den långsiktigt bästa vägen för både ekonomi och välmående, säger Axel Darvik.”

-Liberaler politik fokuserar också på mammornas ekonomi, säger Gulan Avci och räknar upp några viktiga liberala krav.

Rätt till 30 timmars förskola.

Bygg ut så att fler barn omfattas av allmänna förskolan.

• Barnomsorg även på obekväm arbetstid.
  • Obligatorisk språkförskola
  • Bort med deltidsfällan. Många kvinnor jobbar deltid trots att de egentligen skulle vilja ha en heltidsanställning

Det var ett mycket givande möte hos Majblomman som alltid haft sitt högkvarter i Göteborg. Åse Henell och Liv Landell berättade om historien och visade upp ett vackert konstverk av grundaren Beda Hallberg som barnen på Johannebergskolan skapat och skänkt.

Fakta:

Barnfattigdom i Sverige

• År 2020 hade 183 000 barn i Sverige låg inkomststandard. Det motsvarar 8,5 procent av alla barn i landet. Det är en minskning jämfört med år 2014, då andelen var 10,4 procent.
  • Det är vanligare att barn med utländsk bakgrund har låg inkomststandard än att barn med svensk bakgrund har det. År 2020 gällde det 23 procent av barn med utländsk bakgrund jämfört med 4 procent av barn med svensk bakgrund.
  • Av barn som bor med två föräldrar har 21 procent av barnen med utländsk bakgrund inte någon förälder som räknas som förvärvsarbetande, medan motsvarande för barn med svensk bakgrund är 2 procent.
  • Låg inkomststandard är vanligare bland barn som bor med en ensamstående förälder, särskilt barn som bor med en ensamstående mamma. År 2020 hade 21 procent av barnen som bodde med en ensamstående mamma låg inkomststandard, jämfört med 11 procent av barnen som bodde med en ensamstående pappa och 6 procent av barnen med sammanboende föräldrar.

Definition av låg inkomststandard: Låg inkomststandard innebär att inkomsterna inte räcker för att betala levnadsomkostnaderna, det vill säga att den disponibla inkomsten är lägre än den så kallade baskonsumtionen.