
Motion av Emmyly Bönfors (C) och Axel Darvik (L) om att sänka kostnaderna för elbilsladdning genom differentierade priser
Tisdag 8 april 2025
Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.
Motion av Emmyly Bönfors (C) och Axel Darvik (L) om att sänka kostnaderna för elbilsladdning genom differentierade priser
Elektrifieringen av fordonsflottan är en viktig del av klimatomställningen och en pusselbit till attraktivare stadsmiljö med mindre buller och utsläpp. I Göteborg är det möjligt att ladda sin elbil på Parkering Göteborgs laddplatser genom antingen besöksparkering, parkeringstillstånd eller ett särskilt nattladdningskort. Totalt finns cirka 2 000 laddplatser och staden bygger löpande ut laddinfrastrukturen. För närvarande kostar laddning på stadens anläggningar 5 kr/KWh. Priset gäller oavsett tid på dygnet och aktuella elpriser. Nivån fastställdes när elpriset var ovanligt högt.
Vår bedömning är att staden behöver stärka arbetet med både elektrifiering av fordonsflottan och samhället i stort. En viktig förutsättning för detta är att få till en smartare användning och styrning av elnätet så det inte uppstår effektbrist på delar av dygnet. Att säkerställa tillräcklig effekt i elnätet är särskilt avgörande för kommande gröna näringslivsetableringar. Elbilsladdning innebär, i takt med att fler kör elbil, en allt större potential för att styra laster i elnätet. Att ha en prismodell där kundens pris är fast oavsett tid dygnet och oavsett underliggande elpris nyttjar inte den potential som finns för smartare elanvändning och lägre kostnader för prismedvetna kunder. Att tillämpa differentierade priser, exempelvis utifrån elnätsbelastning/tid på dygnet och elpriser, skulle innebära att staden bidrar till att avlasta elnätet. Det kan även möjliggöra för lägre elpriser för kunder som bidrar till detta, exempelvis genom nattladdning då effektbrist är en mindre risk.
Göteborgs Stads Parkerings AB får därför i uppdrag att införa differentierade priser på elbilsladdning i syfte att främja smartare användning av elnätet och större möjligheter för kunder att kunna sänka sina kostnader för laddning. För närvarande kan utmaningar för differentierade elpriser vara behov av nya tekniska lösningar, elavtalsupphandlingar och kommunikation till kunderna. Detta behöver hanteras och får inte vara ett hinder för att på sikt lyckas med en smartare elanvändning.
Förslag till beslut i kommunfullmäktige:
1. Göteborgs Stads Parkerings AB får i uppdrag att införa differentierade priser på elbilsladdning i syfte att främja smartare användning av elnätet och större möjligheter för kunder att kunna sänka sina kostnader för laddning.
Emmyly Bönfors (Centerpartiet)
Axel Darvik (Liberalerna)
Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.