Simona Mohamsson, Kristina Bergman Alme

Motion av Simona Mohamsson (L) och Kristina Bergman Alme (L) om att Göteborg ska bli bäst i världen på att bekämpa våld i nära relation.

Torsdag 12 oktober 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.

Våld i nära relation är ett mycket stort samhällsproblem. Det drabbar personer i alla samhällsklasser och i alla åldrar men framför allt utsätts kvinnor för våldet. I Göteborgs Postens granskning av våldet framkommer det att trotts kunskapen om våld i nära relation är stor och spridd i Göteborg, utsätts kvinnor för våld i olika former hela tiden i det tysta. Ingen frågar om våldet.

Att fråga och lyssna är första steget för att kunna hjälpa. Idag finns ett omfattande material för att identifiera våld i nära relation, beskriva våldet samt riskbedöma det. Detta material kommer bara till nytta när det används. Idag används manualbaserade frågeformulär såsom FREDA-kortfrågor inom socialtjänsten när de misstänker våld i nära relation. Problemet är att man aldrig kan se på en person att den är utsatt för våld i nära relation. Vi alla har fördomar om hur en person som är utsatt för våld i nära relation ser ut och beter sig. Detta är alla felkällor som gör att vi missar att ställa frågan och därmed öppna samtalet för dessa svårigheter oavsett vad personen sökt hjälp för.

Göteborg ska bli bäst i världen på att bekämpa våld i nära relation. Det betyder att vi behöver arbeta systematiskt, uthålligt och skyndsamt. Staden behöver bli bättre på att använda screeninginstrument för att identifiera personer som utsätts för våld i nära relation. Genom att använda screeninginstrument får alla i målgruppen frågan Att fråga blir normalt och över tid blir det lättare att prata om våldet eller att återkomma senare och berätta, även om man döljer sin utsatthet vid första tillfället. Att alltid ställa frågan öppnar upp för att det är ok att prata om sin utsatthet och visar på att personalen i staden orkar lyssna.

FREDA-kortfrågor är inte framtaget som ett screeninginstrument men i manualen påtalas att det kan användas som ett. Skulle det finnas mer lämpliga screeninginstrument än FREDA-kortfrågor ska de naturligtvis användas.

Alla som möter Socialtjänsten (Socialnämnderna, Nämnden för Funktionsstöd, Äldre- samt vård och omsorgsnämnden) från tonåren och uppåt ska få frågor om våld i nära relation. Svaren behöver dokumenteras på ett sådant sätt att staden kan föra statistik om våldet på gruppnivå. Staden behöver identifiera fler verksamheter som kan vara lämpliga att implementera ett screeningsinstrument om våld i nära relation, så som familjecentraler. Frågor ställs redan i den obligatoriska elevhälsoenkäter i åk 4 och åk 8 i grundskolan samt åk 1 i gymnasiet. I detta fall gäller det att föra det som statistik på en aggregerad nivå för att vidare kunna analysera

Till våld i nära relation räknas idag även barn som bevittnar våld i nära relation. Ett Screeningsinstrument behöver tas fram för även detta ändamål och implementeras i Göteborgs stad för att identifiera barn som utsätts för att bevittna våld i nära relation.

Förslag till beslut i kommunfullmäktige:

Kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram ett lämpligt screeninginstrument i samverkan med relevanta nämnder där det är lämpligt att alltid screena för våld i nära relation. Samt att screeningen dokumenteras på ett sådant sätt att det går att få statistiskt underlag för hela staden.

Simona Mohamsson (L)                                                   Kristina Bergman-Alme (L)

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.