Simona Mohamsson

Nolltolerans mot våld i nära relation i allmännyttan

Tisdag 31 januari 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.

Var tredje vecka dödas en kvinna av en man. 2021 anmäldes 38 300 misshandelsbrott och 8 600 våldtäkter mot kvinnor eller flickor. Det är mer än en våldtäkt i timmen, dygnet runt, året om. Dags för kommunen att inför nolltolerans mot brottsligheten mot kvinnor. Handlingar har konsekvenser. Kriminella handlingar har inte bara rättsliga konsekvenser utan många fler. Idag är det vanligt att offren för våld i nära relation får ta negativa konsekvenser, detta ska vi ändra på. Vräk män som slår sin partner och ge hyreskontraktet till offret. På detta sätta kan vi ge gärningsmannen en tydligt negativ konsekvens tidigt, samtidigt som vi ger det utsatta offret en vinst och makten över sitt liv. Våldet börjar långt innan första slaget. I destruktiva relationer finns en destruktiv våldsspiral, där kränkningar och inskränkningar i offrets frihet följs av kärlek och omhändertagande. Successivt bryts offret ner genom tvivel och ifrågasättande av sin egen verklighetsuppfattning och destruktiva tankar kommer som en följd av detta. Till slut har offret förlorat så mycket att det inte finns någon kraft kvar. Vi vill ge tillbaka makten till offret, vi vill hjälpa offret att bli starkare och vi vill hjälpa offret i sina motståndshandlingar. Det är på detta sätt vi över tid får personer som klarar av att lämna destruktiva relationer. Idag är allt för många av insatserna mot våld i nära relation inriktade mot att hjälpa offret när hen är redo att lämna relationen. Vi vill att samhället kommer in och stöttar tidigare och kortar ner tiden från första kränkningen till att personen lämnar den destruktiva relationen och att gärningsmannen kan lagföras. Vi vet att grannar, hyresvärdar, sjukvård, polis och socialtjänst vet om och känner till många av offren. Dagens agerande är för långsamt och vi måste komma in tidigare i förloppet. Genom att använda jordabalkens 12 kapitel 42 § punkt 7, som säger att hyresrätten är förverkad, åsidosätter någon av det som ska iakttas enligt 25 § samma lag. Hyresgäster ska alltså ”vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.” På ren svenska så får man inte störa och förstöra och begå lagbrott inom fastigheten. Att misshandla och kränka andra boende är enligt oss därför ett brott mot jordabalken och vi vill driva på för att dessa brott ska leda till uppsägning. Den enskilda kan bestrida detta och då avgörs frågan i domstol.

Boende är en central fråga för att skapa trygghet för de barn och kvinnor som utsätts för våld i nära relationer. För de kvinnor och barn som utsätts för våld kan tryggheten till en bostad vara är det enda sättet att överleva. Därmed menar vi liberaler att kommunen tillsammans med privata aktörer ska säkerställa att inget barn eller kvinna ska tvingas stanna i ett farligt hem eller tvingas lämna hemmet på grund av att förövaren står på kontraktet. Hyreskontrakt ska skrivas över till den som utsatts för våld i nära relationer. Idag är hemmet en av de farligaste platsen för kvinnor när det borde vara platsen där kvinnor och barn får leva i frihet. Kommunfullmäktige föreslås att besluta: 1. Kommunstyrelsen tillsammans med Förvaltnings AB Framtiden får i uppdrag att göra en översyn av uthyrningspolicyn för att underlätta/säkerställa att den som utsatts för misshandel inte vräks. 2. Kommunstyrelsen tillsammans med Boplats får i uppdrag att se över befintliga kriterier och möjligheten för samverkan för att uthyrningspolicyn för den som utsatts för misshandel inte vräks. 3. Kommunfullmäktige ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utsatta för våld i nära relationer underlättas möjligheter till bostäder i allmännyttan.

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.