Allan Stutzinsky

Motion om Hydroponisk odling

Måndag 24 juni 2024

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.

HYDROPONISK ODLING

Antalet människor på jorden växer. År 1900 fanns det ca 1,5 miljarder människor på jorden. Idag finns det mer än 8 miljarder människor. Även om det kanske finns anledning att anta att befolkningstillväxten kan komma att plana ut vid runt 10 miljarder människor, är det ändå många som behöver mat, värme och kläder.

Med befolkningstillväxten har också den odlade ytan på jorden ökat dramatiskt. Idag uppgår jordens odlade yta till mer än 12 miljoner kvadratkilometer. Med mer odlingsmark följer att för miljön och klimatet värdefulla skogsarealer och våtmarker minskar.

Ett sätt att möta denna utveckling och dessa hot är att utveckla metoder till sk hydroponisk odling. Med det avses odling utan jord. Växter kan planteras rakt ner i näringsberikat vatten. I USA pågår försök med storskalig hydroponisk odling, innebärande att man bygger mycket höga hus av glas, där växterna placeras på glashyllor. Näringsämnen och vatten tillförs genom ett sinnrikt system av slangar, ett slags blodomlopp för växter. Värme och ljus kan tillföras genom anpassad belysning och/eller med hjälp av solpaneler. Bekämpningsmedel används inte. I Sverige finns än så länge endast mindre modesta försök med sådan odling.

Fördelarna med hydroponisk odling är stora. Den kräver mycket mindre ytor. Den kan göras miljövänligt utan användande av gödsel, bekämpningsmedel eller gifter.  Den kan producera stora mängder mat på kort tid genom ständiga skördar.

Efter vad som framkommit i media har man beträffande vissa grödor ännu problem med att få godtagbara näringsvärden vid hydroponisk odling, men utvecklingen går framåt med stora steg.

Förslag till beslut i kommunfullmäktige:

1. Business Region Göteborg (BRG) får i uppdrag att, i samverkan med relevanta aktörer, genomföra en förstudie för att utreda möjligheterna för företag att investera i storskalig hydroponisk odling.

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.