Pär Gustafsson Liberalerna Göteborg

Nedskärningarna drabbar gymnasieeleverna

Måndag 8 maj 2023

Den rödgröna budgeten klubbades pratade Göteborgs styre om en satsning på välfärden. Det vi nu ser 5 månader senare är en nedskärning som sällan skådats. Nedskärningarna kommer att innebära att lärare i Gymnasie- och vuxenskolan behöver gå.  Nedskärningarna drabbar gymnasieeleverna genom at de svagaste eleverna inte kommer att kunna få samma stöd som tidigare.

Efter att kommunfullmäktige i Göteborg beslutade om den rödgröna budgeten för 2023 har det stått klart att stora ekonomiska utmaningar var att vänta för utbildningsnämnden. En stor del av underskottet har redan sparats in. Men nämndens senaste årsprognos visar ett underskott på 48 miljoner kronor. Detta kommer att innebära kraftiga neddragningar på gymnasieskolan och lärare kommer at behöva gå.

L, M, D och KD försökte vid det senaste nämndsammanträdet stoppa fler nedskärningar genom att använda eget kapital. Det var ett förslag som den rödgröna ledningen avslog utan motivering. Flera år av goda tider har gjort att Utbildningsnämnden har kunnat bygga upp ett stort eget kapital i nämnden men detta vill de rödgröna inte använda, skriver Pär GustafssonGP debatt.

I en interpellation till kommunfullmäktige lyfter Pär Gustafsson nu åter frågan till debatt. Vi behöver få svar på varför den rödgröna ledningen inte vill stoppa nedskärningar på gymnasieskolan och vuxenutbildningen i Göteborg. Det är nu chansen finns att göra om och göra rätt. Det är nu som eget kapital behöver användas. Ingen vinner på att nämndens ekonomi bromsas och gasas sönder senare.

Läs mer om hur vi vill utveckla gymnasie- och vuxenutbildningen i Göteborg på vår hemsida.