Jens Adamik

Ökad kvalité på omsorgen

Delårsrapporten visar på ökad kvalité och minskande kostnader

Söndag 25 september 2022

Under det senaste året har de rödgröna partierna kritiserat Göteborgs budget för på grund av effektiviseringskrav. De rödgröna partierna menar att effektivisering bara går att göra genom minskad kvalité. Delårsrapporten visar nu på ökad kvalité på omsorgen samtidigt som kostnaderna minskar, genom smarta satsningar och effektiviseringar.

En effektivisering är att göra saker lite bättre och på det sättet göra det billigare och bättre. De rödgröna har alltid hävdat att effektiviseringar är att kräva att omsorgspersonal ska springa snabbare, men sanningen är lång där ifrån. Förklaringen till Göteborgs goda ekonomi sedan de rödgröna förlorade makten i staden 2018 är just effektiviseringar.

Men hur kan omsorg bli både billigare och bättre utan att sätta orimliga krav på arbetsprestation av omsorgspersonal?

I delårsrapport 2022 augusti skriver förvaltningen för Funktionsstöd följande:
”Åtgärderna har bland annat resulterat i minskat antal direktupphandlade platser för bostad med särskild service. Till och med juni har nio ärenden övergått till ramavtal, två ärenden har övergått till egen regi och två ärenden har avslutats. Sammanlagt ger förändringen en minskad kostnad på helår med 6,5 mnkr. Vidare utvecklar förvaltningen effektiva och ändamålsenliga processer för förmedling av lägenheter inom befintligt bestånd av bostäder med särskild service. Därigenom har tomplatstiden, dvs. tiden från det att en lägenhet varit tillgänglig för inflyttning till startdatum för ny hyresgäst, förkortats från i snitt 17 veckor under 2021 till 13 veckor under första halvåret 2022.

Förvaltningen arbetar även med att effektivisera bemanning av nämndens verksamheter. Det handlar om att öka kontinuiteten för nämndens målgrupper och använda kompetens på bättre sätt. Genom bättre planering och samordning av personalresurser bedöms kostnader för övertid kunna minska. Dessutom har en placeringsgrupp skapats för omhändertagande av akuta behov av verkställighet med befintliga resurser med representanter från samtliga avdelningar.

Förvaltningen har genomfört arbete med kategoristyrning vilket resulterat i strategi för behovsförsörjning av nämndens verksamheter. Det handlar om att tillgodose de behov som finns inom nämndens ansvar genom att hitta effektiva lösningar och
tydliga förutsättningar för leverantörer. Genom kategoristyrningen skapas goda förutsättningar för att möta aktuella behov samtidigt som totalkostnaderna sänks. Nämnden kommer få information om arbetet i oktober 2022.”
Alliansens krav på effektiviseringar har alltså gjort att kommunen inte betalar onödigt mycket till privata företag, att göteborgare i behov av särskilt boende fått boende i Göteborg som de har rätt till och att vi har färre tomma lägenheter i särskilda boenden. Vi har effektiviserat bemanningen så att varje omsorgstagare träffar färre personal en normal vecka och att de känner personalen. Rätt person ska vara på rätt plats vid rätt tillfälle, därigenom blir omsorgen bättre men vi blir även bättre som arbetsgivare som inte behöver kräva dyr övertid och vår personal får tid till återhämtning.
Allt detta goda arbete riskerar att försvinna om de rödgröna får bestämma. Då de inte tror att det går att förbättra verksamheten.
Nämnden för Funktionsstöd har en fantastisk personal som brinner för sitt arbete och vi vill ge dem chansen att utveckla sitt arbete och göra omsorgen bättre.