Axel Darvik

Ombildning till bostadsrätter hos Göteborgs Stads

Gemensamt yrkande från M,D, L och KD

Måndag 27 mars 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.

Yrkande från M, D, L och Kd angående Hemställan från Förvaltnings AB Framtiden om ombildning till bostadsrätter hos Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag
Yrkande

Framtiden-koncernens arbete ska underlätta för att hyresgäster ska kunna ombilda sina hyresrätter till bostadsrätter i utsatta områden, riskområden, särskilt utsatta områden samt områden som inom en tioårsperiod tidigare klassats som något av dessa. Bolaget ska även tillåta ombildningar utanför utsatta områden i primärområden med minst 75 procent hyresrätter. Ombildningar är en viktig del i att stabilisera områden socialt och få blandade upplåtelseformer i hela staden. De förvaltande dotterbolagen ansvarar för att genomföra ombildningsprocesser inom ramen för ovan nämnda kriterier. Det ska ske utifrån inkomna förfrågningar från hyresgäster. En förutsättning för att genomföra en ombildning är att ombildningen efterfrågas av minst 2/3 av hyresgästerna i varje fall.

Förslag till beslut I kommunstyrelsen och kommunfullmäktige:
  1. Förvaltning AB Framtidens hemställan besvarar med att bolagets beslut om att avslå förfrågan om ombildning avslås.
  2. Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag får i uppdrag att erbjuda berörd bostadsrättsförening ombildning av hyresrätter till bostadsrätter avseende Bostadsbolagets fastighet Järnbrott 164:15 på Briljantgatan 51-61.

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Stadsledningskontoret beräknar att denna motion ska behandlas i Kommunstyrelsen den 18 oktober. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.