Eva Flyborg

Politisk Strid i Brunnsparken

Liberalernas Synpunkt

Måndag 27 november 2023

Den nya kiosken i Brunnsparken har blivit föremål för en politisk strid där olika åsikter står mot varandra. Liberalernas ledamot i byggnadsnämnden, Eva Flyborg, har klart och tydligt uttryckt Liberalernas synpunkt på frågan.

Byggnadsnämnden röstade med minsta möjliga marginal för att ge bygglov till den nya kiosken. Oppositionen, inklusive Liberalerna, motsatte sig detta beslut, medan majoriteten av S, MP, V, och C stödde det.

Det vinnande förslaget, ”Rödmönja”, en hög byggnad i röd, falsad plåt, har skapat debatt inom nämnden. Arkitekterna beskriver det som ett samtida landmärke som samtidigt är förankrat i Göteborgs byggnadstradition. Men kritiker, inklusive Liberalernas Eva Flyborg, är starkt emot.

”I Brunnsparken ska en ny kiosk byggas. Eftersom platsen är så central, och dagligen passeras av så många människor, har kioskens gestaltning tagits fram genom en arkitekttävling,” säger Eva Flyborg. ”Men jag tror det kommer att bli ett himla liv om detta. Jag tycker inte att den passar på platsen. Den bryter mot alla bestämmelser och förutom det så är det fult.”

En central oro för Flyborg är också trygghetsfrågan i Brunnsparken. Hon påpekar att den föreslagna kiosken kan skapa otrygghet med sina dolda sidor, skuggor och mörker.

”Det blir otryggt med dolda sidor, skuggor och mörker. säger Eva Flyborg till GP.

Eva Flyborg och Liberalerna är inte ensamma i sin kritik. Andra partieri oppositionen, uttrycker liknande åsikter om att kiosken inte är lämplig för platsen och att den inte uppfyller stadens skönhetsstandard.

Stadsbyggnadsnämndens ordförande, Johannes Hulter, menar att bygglovet är planenligt och att beslutet har stöd från gestaltningstävlingen.

Liberalerna framhäver behovet av byggnader som smälter in och är förenliga med stadens estetik. Deras motstånd mot den nya kiosken markerar Liberalernas strävan att bevara och försköna stadsmiljön.