Berit Krantz

Rapport från Äldre samt vård- och omsorgsnämndens möte den 23 april

Söndag 28 april 2024

Stadsrevisionens granskning och rekommendationer

På mötet den 23 april presenterade Stadsrevisionen resultaten från sin senaste granskning. En av de viktigaste rekommendationerna är att säkerställa att varje omsorgstagare har en aktuell genomförandeplan. Tidigare har det uppstått sammanblandningar eftersom planerna har lagts in i olika system. Detta problem kommer att lösas med implementeringen av ett nytt digitalt system som integrerar alla genomförandeplaner på ett ställe.

Exploateringsförvaltningens initiativ för trygghetsbostäder

Exploateringsförvaltningen informerade om att de har mottagit 80 ansökningar för att skapa Trygghetsbostäder, och att flera fastighetsägare har visat intresse. Dock behövs många fler för att möta behovet, och förvaltningen marknadsför nu möjligheterna på olika plattformar för att attrahera fler intressenter.

Pågående arbete med Tre stiftelser

Arbetet med Tre stiftelser fortskrider, och nämnden söker aktivt efter en långsiktig lösning för att förbättra och utveckla verksamheten.

Stängningen av Annedal

Annedal förväntas stängas den 30 juni. Tolv boende väntar fortfarande på nya erbjudanden om boende, medan de som redan har flyttat är nöjda med sina nya hem. Alla medarbetare har också fått erbjudanden om nya placeringar, vilket säkerställer kontinuitet i deras anställningar.

Mattransporternas klimatpåverkan

Mattransporter till omsorgstagare diskuterades, och det konstaterades att få leverantörer kan möta de uppställda kraven, vilket bedöms ha en låg klimatpåverkan. Berit Krantz framförde en personlig åsikt om att det vore bättre om maten inte behövde transporteras från Märsta, utan att omsorgstagarna istället kunde beställa mat från leverantörer inom Göteborgs kommun.

Framtida beslut

Flera frågor bordlades under mötet, och beslut om dessa kommer att fattas vid senare tillfällen. Vi återkommer med uppdateringar när dessa beslut är fattade.

För mer detaljerad information kan du läsa Berit Krantz originalinlägg på hennes blogg.