Rätt till 30 timmars förskola

Onsdag 25 januari 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.

Motion av Axel Darvik (L) om att barn till arbetssökande och föräldralediga ska ha rätt till 30 timmars förskola.

Förskolan är av stor betydelse för ett barns utveckling och för att lägga en god grund inför starten på grundskolan. Det finns också klara samband mellan barns sociala utveckling och tillgången till förskola och förskolan har samtidigt en nyckelroll i integrationsarbetet genom att ge utrikes födda barn tillgång till det svenska språket redan från tidig ålder.

Med läroplanen för förskolan och de kompetensförstärkningar som successivt skett så är det alltmer tydligt att förskolans viktigaste uppdrag är att ge barnen kunskap och färdigheter för att klara skolan. De barn som växer upp i utanförskapsområden drabbas mest av att barn till föräldralediga enbart får 15 timmar. Dessa barn får inte samma möjlighet till språkträning i förskolan samtidigt som många föräldrar har ett annat modersmål. Om fler barn går i förskolan så kommer de bättre förberedda till skolan vilket också kan ha positiva effekter på trygghet och studiero för alla elever och minska behovet av extra anpassningar.

Förskolan spelar således en avgörande roll för att alla barn ska få tillgång till gemensamma upplevelser och möten som ökar förståelsen för varandras olikheter. Förskolan är en plats där viktiga färdigheter utvecklas. I förskolan ges även möjligheter för barnet att lära sig genom att leka och utforska på egen hand, under trygga och roliga  former.

I Göteborg har barn till föräldralediga i enlighet med svensk lag rätt att vistas på förskola 15 timmar i veckan. Barn till arbetssökande i Göteborgs stad har i dagsläget rätt till 25 timmars vistelsetid. Detta är lägre än de 30 timmar en rad andra kommuner, till exempel Haninge, Malmö och Upplands Väsby, har infört. Stockholms kommun har, som en av ett fåtal kommuner, infört 40 timmar (det vill säga heltid). Föräldrar som studerar eller tillfälligt arbetar under sin föräldraledighet kan i Göteborgs stad också ansöka om utökad vistelsetid till 30 timmar om behovet av detta kan styrkas med hjälp av intyg. Utökad vistelsetid på förskolor skulle skapa förutsättningar för ett mer aktivt arbetssökande och minskat utanförskap och på så sätt främja integrationen. Enligt förskoleförvaltningen skulle administrationen kring ansökningar om utökad vistelsetid sannolikt också minska drastiskt om alla föräldrar fick rätt till 30 timmars vistelsetid. Här finns således kostnader för onödig byråkrati att hämta hem.

Med vetskapen om att ett flertal av de kommuner som infört 30 timmars förskola lägger mindre resurser på förskolan än Göteborg ser vi i Liberalerna goda möjligheter till en implementering av detta även i vår kommun.

Kommunfullmäktige föreslås att besluta:

Alla barn till arbetssökande och föräldralediga ges rätt till 30 timmars förskola.

Axel Darvik (L)

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.