Pepp inför Pride!

Regnbågshuset

Sveriges första Regnbågshus öppnar i Göteborg

Måndag 28 november 2022

Göteborg har en mörk historia, en historia av hat, hot och våld mot HBTQI-personer. Liberalerna har alltid och kommer alltid stå upp för mångfald och att alla har rätt att få vara den man är. Vi är därför glada att Göteborg har blivit en mer inkluderande stad och att en mångårig kamp för att öppna ett Regnbågshus i Göteborg är över. Liberalerna har drivit frågan om att Regnbågshus när vi var i opposition och när vi nu styrt staden gick vi från ord till handling och lyckades få Regnbågshuset på plats på rekordtid. I helgen invigde Björn Jedvert ordförande Demokrati och medborgarservice och Richard Brodd ordförande i HBTQ-rådet regnbågshuset.

Vi är glada att inviga Regnbågshuset efter snabbt och resolut arbete i nämnd och förvaltning, säger Björn Jedvert.

Regnbågshuset är en mötesplats för alla inom HBTQI-communityn i Göteborg. Här kan du möta, arrangera och skapa tillsammans med andra. Queerorkestern höjde stämningen med flera inslag av rytmiska och queera låtar. Läs mer om Regnbågshuset på hemsidan.

Efter ganska mycket lobbyarbete och ännu många samtal så är jag idag oerhört stolt över att vara med och inviga Regnbågshuset i Göteborg. En ny milstolpe i Göteborgs historia. Vi är först med HBTQ råd, sedan HBTQ plan, nu Regnbågshus, nästa år HBTQ monument, först i Sverige. Ett nytt kapitel börjar med Regnbågshuset. Hbtq Communitys egen plats att träffas på. Samtal, möten, aktiviteter. Grattis Göteborg och oss! säger Richard Brodd.