Skola

Ska eleverna bestämma hur lång rasten ska vara också?

LUF svarar Sveriges Elevkår om ordningskontrakt i skolan

Torsdag 18 augusti 2022

Lilian Helgason, ordförande för Sveriges Elevråd har uppenbarligen inte läst Liberalernas förslag om ordningskontrakt i skolan. Ändå vågar hon anklaga Liberalerna för att “kränka ungas lagstadgade rättigheter”, skriver Liv Näslund, styrelseledamot LUF Väst på GP debatt.

Förslaget om ordningskontrakt är en del av Liberalernas särskilda ordningslyft för skolan. Skolinspektionen har konstaterat att färre elever känner sig trygga i skolan i dag än tidigare och att var fjärde lärare uppger sig ha utsatts för våld och hot på jobbet. Det är ett svek mot Sveriges unga att situationen har blivit så allvarlig. I vissa skolor är det idag så stökigt att det inte går att lära sig saker. Det skriks, elever kommer in sent och stör, mobiltelefoner ringer och korridorerna är otrygga.

Ordningskontraktet är en del av den väldigt komplicerade lösningen mot otryggheten i skolan. Det handlar om att tydliggöra att det inte bara är lärarna och rektorerna, utan också eleverna som har ansvar för ordningen. Lärdomen att det är ens eget ansvar att råda över sitt eget beteende är något av det viktigaste ett barn kan få. Vi vill att Skolverket ska skriva in i skolans styrdokument vad elevansvaret innebär samt att eleverna själva och deras vårdnadshavare ska skriva på ett kontrakt med vissa särskilda krav.

Lösningsorienterad politik

Helgason hävdar att Liberalerna tror att ett sådant kontrakt helt plötsligt ska trolla bort dåligt beteende. Hon vet naturligtvis att det hon skriver är trams. Liberalerna är det parti som längst och tydligast drivit lösningsorienterad politik för skolan. I vårt särskilda ordningslyft ingår bland annat förslag om att förstatliga skolan, anställa tusen nya speciallärare och se till att obehöriga inte får gå runt och störa på skolans område. Inte en enda elev ska behöva känna sig rädd över att bli trakasserad på rasten och inte en enda elev ska sakna studiero i klassrummet.

Sveriges Elevråd riktar också kritik mot det faktum att Liberalerna vill att skolledningen ska kunna besluta om ordningsregler på skolan. De menar att allt som inte beslutats med hjälp av eleverna är en kränkning mot deras rättigheter. I förlängningen kan man fråga sig vad mer som enligt Helgason måste beslutas med hjälp av eleverna. Är det längden på rasten? Antalet mattelektioner i veckan? Skolplikten? Det är med all respekt inte konstigt att de som styr skolan också tar fram reglerna. Lärarens auktoritet, och med den, studieron,, kommer aldrig att återfås om eleverna ska likställas vuxna i alla frågor som rör skolan.

Helgason avslutar med att påstå att Liberalerna vill göra det svårare för elever som blir orättvist behandlade att få upprättelse. Det stämmer inte. Tvärtom handlar våra förslag för ordning och reda om upprättelse för den orättvisa som finns i att barn i vissa skolor har det hur lugnt som helst, medan andra inte har möjlighet att lära sig någonting på grund av allt stök.