Pär Gustafsson Liberalerna Göteborg

Skärmtid för små barn

Fredag 26 april 2024

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna interpellation är en del i detta arbete samt att kontrollera av majoriteten och driva Göteborg i en mer liberal riktning. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.

Interpellation av Pär Gustafsson (L) till kommunstyrelsens ordförande angående rekommendationer om skärmtid för små barn

I november 2023 presenterade Svenska Barnläkarföreningen rekommendationer gällande digitala medier för barn 0 till 5 år. Rekommendationen avråder helt från användande av digitala skärmar för barn yngre än 24 månader. Alltså ingen skärm före två års ålder. För barn mellan två och fem års ålder rekommenderas att skärmtiden begränsas till högst en timme om dagen. Världshälsoorganisationen och länder som USA, Kanade, Australien och Frankrike har sedan fler år tillbaka liknande rekommendationer.

Internationell som svensk forskning visar att digitala skärmar blockerar viktig träning av andra förmågor som behöver ske under de första åren i ett barns liv. För det första har små barn svårigheter att förstå skärmarna och innehållet som visas. För det andra lär människan sig bäst genom andra människor, särskilt i början av livet. Vidare pekar forskningen på att digitala skärmar hämmar språkutvecklingen samt utvecklingen av kognitiva förmågor såsom minne, impulskontroll och koncentrationsförmåga.

I dag är nästan nio av tio av alla barn upp till tio år är internetanvändare och nära hälften av förskolebarnen använder nätet dagligen. I flera av Göteborgs stads verksamheter möter vi barn och vårdnadshavare, inte minst inom förskolan. Det är viktigt att kunskapen om skärmarnas påverkan på barns utveckling tas på allvar.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag ställa följande frågor:
  1. Har Barnläkarföreningens rekommendationer implementerats i Göteborgs stads verksamheter?
  2. Hur ser den rödgröna ledningen på användningen av digitala skärmar i förskolan och då företrädesvis hos de yngre barnen?

Interpellationer som läggs i fullmäktige ska besvaras skriftligt innan de tas upp för debatt i fullmäktige. Denna process kan ta mellan 1 månader upp till 4 månader beroende på hur aktiv den styrande majoriteten är. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.