Shotspotter

Skottdetekteringssystem

En Livräddande Teknik för Göteborg

Söndag 12 maj 2024

Göteborg har stått inför en oroande ökning av skjutningar och sprängningar de senaste åren, vilket har skapat en atmosfär av rädsla och osäkerhet bland invånarna. För att stärka stadens säkerhet har vi i Liberalerna föreslagit att utreda införandet av ett avancerat skottdetekteringssystem, liknande det som används i flera amerikanska städer.

Vad är ett skottdetekteringssystem?

Systemet fungerar genom att använda ett nätverk av mikrofoner som specifikt reagerar på ljud från skottlossningar. När ett skott avlossas registrerar mikrofonerna ljudet och triangulerar skottets plats genom att analysera hur lång tid det tar för ljudet att nå de olika mikrofonerna. Denna information skickas sedan direkt till SOS Alarm, vilket möjliggör en snabb och precis insats från polis och räddningstjänst.

Fördelar med tekniken

Forskning och rapporter från USA visar att sådana system kan rädda liv genom att förbättra responstiderna vid skjutningar. I Pittsburgh har utökad ShotSpotter-täckning lett till en 36-procentig minskning av mord genom att de räddat offret genom snabba insatser, detta motsvarar 21 räddade liv under ett år. I Oakland har systemet hjälpt polisen att lokalisera och ge vård till över 100 skottskadade offer, inklusive fall där snabb respons var avgörande för att rädda liv​ (SoundThinking)​.

I Sverige visar forskning från Läkartidningen att snabb prehospital handläggning och direkt transport till sjukhus är avgörande för att minska dödlighet och komplikationer vid skottskador. Att minska insatstiden med så lite som 1,5 minuter kan ha en betydande inverkan på överlevnadsgraden​ (Läkartidningen)​. En utvärdering av insatser vid attentatet på Drottninggatan betonar också vikten av snabb respons för att förbättra utgången för skadade individer​.

Säkerhet och integritet

Vi är medvetna om att det finns oro kring personlig integritet med användningen av denna teknik. Därför är det viktigt att systemet utformas och implementeras med strikta dataskyddsåtgärder för att säkerställa att endast relevant information används och att invånarnas integritet respekteras. Det finns redan exempel på att sådana system har genomgått oberoende granskningar som visar att risken för integritetsintrång är mycket låg​ (SoundThinking)​.

Förslagets nästa steg

Som svar på den senaste rapporteringen i SVT Väst vill vi betona att vårt förslag syftar till att genomföra en pilotstudie för att utvärdera systemets effektivitet i Göteborgs kontext. Detta innebär att vi noggrant kommer att analysera resultat och justera vår strategi baserat på faktiska data och erfarenheter från andra städer.

Vi är övertygade om att ett skottdetekteringssystem kan vara ett kraftfullt verktyg för att öka tryggheten i Göteborg och rädda liv. Vi uppmanar alla intresserade att läsa mer om vårt förslag på Liberalernas hemsida och ta del av SVT Västs artikel för en bredare förståelse av denna viktiga fråga.