Taiwans välkomnar motionen

Lördag 3 februari 2024

I en färsk artikel från Göteborgs-Posten välkomnar Taiwans högsta diplomat i Sverige, Klement Gu, Simona Mohamssons motion om ett nytt samarbete mellan Göteborg och en stad på Taiwan. Gu understryker vikten av att inte låta Kinas påtryckningar hindra relationerna mellan Taiwan och Sverige.

Klement Gu, Taiwans representant i Sverige, har välkomnat förslaget om ett nytt samarbete mellan Göteborg och en stad på Taiwan. Han poängterar att Taiwan spelar en viktig roll i världen, både ekonomiskt och geopolitiskt, och betonar att ett samarbete mellan Göteborg och Taiwan kan vara till ömsesidig nytta.

Gu uppmanar Göteborgs kommunstyrelseordförande, Jonas Attenius, att besöka Taiwan för att diskutera områden som kultur, utbildning, ekonomi och klimatförändringar. Han betonar att ett sådant samarbete inte behöver vara lika laddat som diplomatiska relationer på nationell nivå och uppmanar politiker att inte låta Kinas påtryckningar hindra ett ökat samarbete med Taiwan.

Artikeln i GP ger en översikt över Taiwans betydelse i världen och påminner om att flera europeiska städer redan har vänortsförbindelser med taiwanesiska städer. Den avslutas med en uppmaning från Gu till Europas vänner att inte låta Kina diktera deras relationer med Taiwan och att politiker inte bör låta sig påverkas av eventuella reaktioner från Kina.