Berit Krantz

Temadag i ÄVO

Temadag för nämnden för äldre och vård och omsorg i Göteborg

Torsdag 23 juni 2022

Temadag i ÄVO för att nämnden för äldre och vård och omsorg i Göteborg ska få en fördjupad kunskap om hur verksamheten fungerar. Liberalernas ledamot Berit Kratz har skrivit denna rapport, läs mer på Berits blogg.

På temadialogen behandlades budgeten och den är i balans konstaterades. Det osäkra omvärldsläget kommer troligen att påverka.

17% av varje skattekrona går till äldreomsorgen. Antalet äldre ökar med 2% per år vilket är lika med ett vård- och omsorgsboende per år.

Hyra för våra olika lokaler uppgår till en halv miljard!

Liberalerna genom Barbro Westerholm har ju länge drivit frågan om en fast omsorgskontakt och det börjar gälla från 1/1 2022. Det kommer att kosta 38 miljoner. Fr o m 2023 ska denna kontakt ha undersköterskeutbildning.

Bemanningssituationen för sommaren är under kontroll med hjälp av förskjutna semestrar under veckorna 29-32 – som mest 2 veckor med ersättning 1500 kr/dag och skall beslutas av chef. Generellt har vi stor personalbrist inom alla verksamheter.

I augusti anställer vi 8 stycken farmaceuter. De ska bl a gå igenom läkemedlen hos den enskilde vid inskrivning på ett boende. Detta är vi först i Sverige med att göra.

Ifråga om Treklöverns vob röstade S D MP och V för att behålla det trots stora brister. Där är stora rum men badrummen är så små att man inte kommer in med en rollator/rullstol, än mindre kan man få hjälp av personalen inne i badrummet. Boendet ligger i två huskroppar med tre våningar i varje, mycket tungrott för personalen, fr a på natten när färre arbetar. Vänsterpartierna värnade dock den hemlika miljön och den vänliga personalen. Alliansen reserverade sig naturligtvis.

Ordförande önskade nämnd och förvaltning en trevlig sommar och det önskar jag också er också!