Axel Darvik i hamnen

Måndag 26 augusti 2024

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion.

Till Bergen och Berlin – Gör Göteborg till en central hubb för nattåg mellan Skandinavien och kontinenten.

Bakgrund och motiv:

Nattåg är avgörande för att främja hållbart resande, stärka personlig mobilitet, öka valmöjligheterna för resenärer och stimulera näringslivet. Trots detta har SJ nyligen meddelat att de avser att lägga ner alla nattågslinjer mellan Göteborg och Norrland från april 2025. Trafikverkets upphandling inför nästa år omfattar endast nattåg från Stockholm till Norrland, trots att hälften av nattågen avgår från Göteborg. Detta innebär att göteborgare endast kommer kunna nå Norrland med ett tidskrävande byte i Stockholm, vilket försämrar både reseupplevelsen och möjligheterna för hållbart resande.

Göteborg har en unik geografisk position som inte bara möjliggör bibehållandet av nattågstrafik till Duved och Umeå, utan även expansion till Nordnorge och vidare till Centraleuropa. Med vår strategiska placering i huvudstadskorridoren mellan Oslo och Köpenhamn har Göteborg potentialen att bli en central knutpunkt för nattåg, som binder samman Norden med den europeiska kontinenten. Ett utökat nattågsnätverk skulle inte bara erbjuda resenärer från Göteborg och Västsverige bättre alternativ, utan även stärka stadens roll som ett hållbart och internationellt resecentrum.

Vår vision:

Vi föreslår att Göteborgs kommun tar ledartröjan och undersöker möjligheterna för att etablera direkta nattågslinjer från Göteborg till både Nordnorge och centrala Europa. Genom att aktivt söka samarbeten med relevanta städer och regioner, både inom och utanför Sverige, kan vi säkerställa att Göteborg tar sin rättmätiga plats som en hubb för internationellt tågresande. En dialog bör omedelbart initieras med potentiella destinationer och tågoperatörer för att realisera denna vision.

Göteborg har både infrastrukturen och viljan att leda utvecklingen mot ett mer hållbart resande. Låt oss se till att vår stad inte bara bibehåller sina nattågsförbindelser utan också utökar dem för framtidens behov.

Förslag till beslut i kommunfullmäktige:

Business Region Göteborg (BRG) får i uppdrag att i samarbete med Västra Götalandsregionen, Göteborg & Co och relevanta aktörer undersöka möjligheterna för att etablera och utveckla nya nattågslinjer till och från Göteborg. Särskilt bör linjer till Nordnorge och Centraleuropa, exempelvis Berlin, Hamburg och andra strategiska destinationer i Tyskland, prioriteras.

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.