
Tunnelbana och planskild kollektivtrafik
Liberalernas vision för Göteborgs framtid
Onsdag 20 november 2024
Göteborg står inför en stor utmaning: att skapa ett hållbart, effektivt och framtidssäkrat kollektivtrafiksystem för en växande stad. Liberalerna tar nu initiativet med en motion som kräver att Göteborg tar nästa steg och inrättar en beredning för att planera stadens framtida kollektivtrafiksystem. Förslaget har redan fått medial uppmärksamhet, där Göteborgs-Posten lyfter Liberalernas vision om en tunnelbana och andra planskilda lösningar.
Göteborg kan inte längre lappa och laga
Kommunalrådet Axel Darvik (L) har varit tydlig: Göteborgs kollektivtrafik är eftersatt och kan inte möta stadens behov genom små justeringar. För att undvika en trafikinfarkt i stadens innerkärna krävs ett radikalt omtag.
”Oslo, Köpenhamn, Helsingfors. Alla de här städerna har ju börjat att bygga ett betydligt mer robust kollektivtrafiksystem när de var mindre eller lika stora som Göteborg är idag. Därför tror jag att vi måste vara beredda att ta nästa steg,” säger Axel Darvik. till GP.
Med 1,5 miljoner invånare i den göteborgska arbetsmarknadsregionen och en fortsatt befolkningstillväxt är det uppenbart att dagens system inte räcker till. Liberalerna menar att Göteborg måste tänka långsiktigt och våga modernisera sitt kollektivtrafiksystem – annars riskerar staden att bli en flaskhals för regionens utveckling.
Planskild trafik – tunnelbana och upphöjd räls
Liberalernas motion föreslår att en särskild beredning, underställd kommunstyrelsen, inrättas med extern expertis. Syftet är att studera erfarenheter från andra städer och ta fram förslag på hur ett planskilt kollektivtrafiksystem kan utformas. Detta inkluderar både tunnelbana och upphöjd räls, där tunnelbana är det naturliga valet för innerstaden och upphöjda lösningar kan bli aktuella i ytterområden.
Göteborg har tidigare utrett tunnelbana, på 1930- och 1970-talen, men planerna har aldrig blivit verklighet. Axel Darvik understryker att Göteborgs geologi, ofta betraktad som ett hinder, inte är unik.
”Göteborgs geologi, med att det är en stad som delvis ligger i ett träsk, är inte unik. Många gamla städer i Europa har liknande förutsättningar och har lyckats lösa det.”
Finansiering och byggtrötthet
Ett projekt av denna skala kräver naturligtvis finansiering. Liberalerna ser en kombination av kommunal, regional och statlig finansiering som en lösning, och även trängselskatten kan vara en möjlig finansieringskälla. Darvik betonar att kostnaden för att inte göra något också är hög – med ökade belastningar på de stora statliga vägarna och ett ohållbart trafiksystem.
Samtidigt finns förståelse för att många göteborgare är trötta på byggprojekt. Därför måste framtida arbeten planeras och genomföras på ett sätt som minimerar störningar och maximerar nyttan.
En stad för framtiden
För Liberalerna handlar detta om mer än kollektivtrafik – det handlar om stadens framtid och livskvalitet. Genom att exempelvis ta bort spårväg från vissa delar av centrala gaturum, som Brunnsparken, kan dessa områden förvandlas till levande stadsmiljöer med uteserveringar, planteringar och kommersiella verksamheter.
Göteborg har möjlighet att lära av städer som Oslo och Köpenhamn, som har lyckats skapa moderna, robusta kollektivtrafiksystem som gynnar både invånare och besökare.
Vad innebär Liberalernas förslag?
Motionen som nu ligger på kommunfullmäktiges bord föreslår tre konkreta steg:
- Inrättandet av en beredning under kommunstyrelsen med extern kompetens för planeringen av ett framtida kollektivtrafiksystem.
- Utforskning av planskilda lösningar, med hänsyn till Göteborgs unika geografi och behov.
- Studier av erfarenheter från andra nordiska och europeiska städer för att undvika fallgropar.
Stöd från andra partier
Liberalerna har redan fått positiv respons från andra politiska håll. Probleminsikten om Göteborgs kollektivtrafik växer, och det finns en samsyn om att något måste göras.
”Hittills har vi ändå fått en ganska bra respons. Den här probleminsikten börjar ändå sprida sig bland många ledande politiker. Att det här håller inte i längden,” avslutar Axel Darvik.
Med denna motion tar Liberalerna ett första steg mot att skapa ett hållbart och modernt kollektivtrafiksystem som Göteborg behöver för att möta framtidens utmaningar.