Berit Krantz

Utdrag från ÄVO-nämndens möte den 26 september

Rapport från Berit Krantz arbete i nämnden

Måndag 2 oktober 2023

I det senaste möte med Äldre Vård och Omsorgsnämnden i Göteborg den 26 september, representerades Liberalerna av vår kompetenta och engagerade medlem, Berit Krantz. Berits arbete i nämnden har varit avgörande för att föra fram våra liberala värderingar och driva förbättringar för äldreomsorgen i Göteborg. Här är en sammanfattning av några av de centrala diskussionerna från mötet:

Utskrivningsklara patienter och korttidsboenden: Ett problem som vi har arbetat aktivt med är situationen för utskrivningsklara patienter. Dessa individer befinner sig i ett svårt läge, där de är för sjuka för att åka hem men för friska för att vara kvar på sjukhus. Det finns en akut brist på korttidsboenden för att ta emot dem.

Valfriheter på Vård och omsorgsplatser skyddas: Vi är stolta över att Berit tagit strid valfriheten på vård och omsorgsboende. Tillsammans med samarbetspartierna lyckades vi driva igenom att det ska finnas 700 platser hos fristående aktörer att välja på. Under mötet diskuterades det hur denna förändring kan göras på ett kontrollerat sätt för att balansera konsekvenserna för de kommunala boendena och ekonomin samt individernas egna val.

Utmaningen med oförenliga datasystem: En annan central fråga är bristen på samordning mellan olika datasystem inom äldreomsorgen. Detta skapar ineffektivitet och frustration i arbetet. Berit har aktivt arbetat för att öka medvetenheten om detta problem och förespråkat för en bättre integration av datasystemen för att förbättra informationsflödet.

Trygghetslarm och användarvänlighet: Trygghetslarmen är en viktig del av äldreomsorgen och under mötet fick vi insikter om deras funktion och användbarhet. Det är glädjande att höra att arbetet pågår för att förbättra dessa larm med GPS-positionering, vilket kommer att öka tryggheten för våra äldre medborgare som bor hemma med larm. Berit var kritisk till trygghetslarmen som bara har en räckvidd på 300 meter, äldre måste ha möjlighet att kunna gå en promenad utan rädsla för att ramla och bli liggande utan möjlighet att få hjälp.

Ekonomiska utmaningar och riktlinjer för omsorgskontakter: Vi är medvetna om de ekonomiska utmaningarna som äldreomsorgen står inför, och det är avgörande att fatta välgrundade beslut för att möta dessa utmaningar. Dessutom antogs riktlinjer för fast omsorgskontakt, men vi står inför bristen på undersköterskor som kan upprätthålla dessa riktlinjer.

Maten i hemtjänsten och miljöpåverkan: Vi är stolta över att Berits yrkande om en maten i hemtjänsten antogs under mötet. Det är viktigt att våra äldre medborgare får högkvalitativ mat samtidigt som vi tar hänsyn till miljöaspekterna. Berit har aktivt arbetat för denna fråga och det är glädjande att se att även klimatpåverkan har inkluderats i uppdraget.

Trygghetsbostäder för äldre: Även om frågan om fler trygghetsbostäder diskuterades, vill vi påminna om att beslutet inte ligger i vår nämnd. Vi kommer dock fortsätta att föra dessa frågor vidare till relevanta instanser och arbeta för att säkerställa en god boendemiljö för våra äldre medborgare.

Vi är stolta över Berit Krantz och hennes arbete som vår representant i Äldre Vård och Omsorgsnämnden i Göteborg. Vi kommer att fortsätta kämpa för en förbättrad äldreomsorg och ett samhälle som är mer omsorgsfullt och inkluderande för våra äldre medborgare. Läs mer information om från nämnden på Berits blogg och om vår politik för en bättre äldromsorg på vår hemsida.