Berit Krantz

Värnandet av Valfriheten för Vård- och Omsorgsboende

Torsdag 8 juni 2023

Berit Krantz Liberalernas företrädare i Äldre vård- och omsorgsnämnden. Berit har betar hårt för att bevara valfriheten när det kommer till vård- och omsorgsboende. Liberalerna arbetar tillsammans med sina samarbetspartier för att öka valfriheten. Nu har det äntligen skett – det rödgröna styret har äntligen visat respekt för den majoritet som finns i kommunfullmäktige. En majoritet som vill värna om valfriheten inom vården och omsorgen. Det är en välbehövlig förändring, men tyvärr kommer det dröja till efter sommaren innan man kan göra sitt val. Detta innebär att människor med stora omsorgsbehov fortsätter att riskera att fara väldigt illa.

Genom en ny tolkning och tillämpning av valfriheten har staden satt en gräns på 550 lägenheter. Göteborgs stad har redan upphandlat nästan det dubbla antalet. I praktiken innebär det att många måste avlida innan nästa person ges möjlighet att välja ett boende som inte drivs av kommunen, vilket är oacceptabelt.

Konsekvenserna att fördröja valfriheten riskerar att i de enskilda fallen bli ovärdiga och omänskliga, skriver Berit KrantzGP.

Äldre lider i väntan på beslut

Konsekvenserna av att fördröja valfriheten är förödande och omänskliga. Vi har hört talas om paret som tvångssepareras eftersom staden inte har några lediga parlägenheter inom den kommunala sektorn, trots att det finns lediga platser på privata boenden. Vi har också hört om kvinnan som saknar anhöriga men önskar att bo där hon har ett socialt nätverk, vilket nu förnekas henne och istället hänvisas till ett annat boende. Detta är bara två exempel av många.

Vi måste fortsätta att värna valfriheten för vård- och omsorgsboende. Vid det senaste mötet i kommunfullmäktige hade vi chansen att göra just det. Tyvärr valde Centerpartiet att inte ta den chansen och istället utreda frågan vidare i nämnden. Detta innebär att möjligheten att faktiskt välja kan bli verklighet först till hösten. För människor i livets slutskede är varje ögonblick värdefullt, och alltför många har redan väntat länge nog.

Följderna av att fördröja valfriheten är oacceptabla och omänskliga för de enskilda individerna. Vi kan inte passivt tillåta att detta sker, och vi lovar att göra allt vi kan för att värna göteborgarnas valfrihet – genom hela livet.

Vi hade lagt fram ett förslag inför mötet med äldre samt vård- och omsorgsnämnden. Förslaget innebar att förvaltningen omedelbart skulle ta hänsyn till om det finns egna regiboenden tillgängliga inom det geografiska området, samt om omsorgstagaren önskar boende utifrån etnisk eller religiös profil eller av andra särskilda sociala skäl.

På vår hemsida kan du läsa om hur vi vill utveckla valfriheten i vård- och omsorgen.