Det ska vara smidigt och pålitligt att resa med tåget, särskilt när folk behöver resa. Västlänken ger möjlighet att successivt bygga ut tågkapaciteten. Vi behöver mer satsning på tåg för att minska belastning på vägarna när staden växer.

Med Västlänken kommer exempelvis göteborgaren som bor i Linné och vill resa till barnbarnet i Lerum kunna kliva på vid den nya Hagastationen och åka dit utan byte. Likaså kan pendlaren från Kungsbacka som jobbar på Handelshögskolan ta ett tåg och kliva av i universitetet.

Flera stora städer i Europa har dessa typer av tågtunnlar under staden eftersom det gör det smidigare att resa med tåg. Köpenhamn har det, Oslo med och Helsingfors är på gång. Malmö och Stockholm har också nyligen fått liknande järnvägstunnlar.

Göteborgs infrastruktur har länge varit eftersatt

Nu och under kommande år genomförs omfattande satsningar på Göteborg genom det Västsvenska paketet, där Västlänken ingår med en ny Götaälvbro, Marieholmstunneln och mer därtill, där staten betalar merparten. Men det behövs fler satsningar på Göteborg, inte minst gäller det bättre kollektivtrafik och snabbtåg till Landvetter och Borås.

Läs mer om Västlänken och Västsvenska paketet.

EN RÖST FÖR VÄSTLÄNKEN!• Jag vill se fler tåg till Göteborg och bättre kollektivtrafik• Att bryta alla avtal om Västlänken kommer bli fruktansvärt dyrt• Bara bygget av Västlänken innebär jobb motsvarande ca 20 000 årsarbetenDet är oärligt mot väljarna att inte redovisa effekterna av att stoppa Västlänken. Västlänken är ett statligt projekt inom ramen för ett paket på 34 miljarder där nya Hisingsbron, Marieholmstunneln och satsningar på kollektivtrafiken också ingår. Göteborgs Kommun bidrar med 1,25 miljarder medan staten och trängselskatten betalar den största delen av notan (17 respektive 14 miljarder). Redan för ett år sedan hade alla förberedelser med projekterings och konstruktionsarbete kostat staten 2 miljarder kronor. Om Demokraterna, Vägvalet och Sverigedemokraterna driver igenom att Göteborg bryter avtalet om det Västsvenska Paketet vem ska då stå för de nedlagda kostnaderna? För det slutar inte vid 2 miljarder. Stora delar av sträckan som ska byggas är redan upphandlad. Det finns byggbolag som har kontrakt på 13,7 miljarder kronor. Beloppet är enormt och motsvarar mer än hälften av Göteborgs kommuns årliga skatteintäkter. I runda slängar innebär ett stoppande av Västlänken också att vi tackar nej till motsvarande 20 000 år i arbetstid för göteborgare inom byggbranschen. Stoppas Västlänken har byggbolagen rätt till kompensation och fakturan hamnar på den som orsakar stoppet, d.v.s. kommuninvånarna i Göteborg. Missnöjespartierna är bra på att tala om vad man är emot, men har svårt att komma med trovärdiga alternativ för att lösa Göteborgs behov. Vad har de för alternativ för Västlänken som både kan lösa problemen med säckstationen, avlasta lederna och knutpunkterna i centrala staden, såsom Brunnsparken, Järntorget och Drottningtorget? Redan idag köar tågen under högtrafik för att få komma in till centralen och det behövs en lösning så snart som möjligt. Beslutet att bygga Västlänken fattades för åtta år sedan. Den tröga demokratiska processen har malt på för att projektet ska införskaffa alla nödvändiga tillstånd och man ska inte inbilla sig att ett nytt projekt lättvindigt kan starta om missnöjespartierna lyckas förhandla till sig ett stopp. Ett alternativt projekt skulle ta mellan 10-15 år att ta fram, när vi istället skulle behöva blicka framåt bortom Västsvenska Paketet.

Posted by Axel Darvik on Sunday, 17 June 2018

Vår politik

No response

Vill du veta mer om vår politik eller ha kontakt med Liberalerna där du bor? Lämna din e-postadress här, så hör vi av oss.