Frige göteborgaren Gui Minhai

Årsmötesuttalande från Liberalerna Göteborg

Lördag 25 februari 2017

Göteborgaren, förläggaren och den svenska medborgaren Gui Minhai kidnappades för ett och ett halvt år sedan och sitter sedan dess fängslad i Folkrepubliken Kina. Hans förmodade brott är att han har gett ut regimkritisk litteratur, men det är något vi liberaler aldrig kommer erkänna som en brottslig handling.

Gui Minhai förvägras samtidigt rätten till en öppen rättegång och sitter fängslad i ett ”black jail” där personer systematiskt utsätts för tortyr, fysisk såväl som psykisk.

Kina har även förvägrat Gui Minhai sina konsulära rättigheter och tvingat honom till förnedrande framträdande och falska erkännanden i Kinesisk TV.

Göteborg och Sverige har långvariga och täta kontakter med Kina, det är ett land vi haft utbyte med i århundraden, som många Göteborgsbaserade företag är verksamma i och som Sverige har goda diplomatiska relationer till.

Men våra goda relationer kan inte hindra oss från att stå upp för det som är rätt, och vi kan aldrig acceptera att mänskliga rättigheter kränks. Liberalerna Göteborg kräver därför att Folkrepubliken Kina friger den svenska medborgaren Gui Minhai.

Läs mer om vad du kan göra för att hjälpa till.

Ta del av Robert Hannahs skriftliga fråga till Utrikesministern i frågan om Gui Minhai.

Liberalerna Göteborg