Återupprättande av Skolans Auktoritet

Återupprättande av skolans auktoritet

En Nödvändig Förändring

Onsdag 30 augusti 2023

Det är med en känsla av djup oro vi betraktar Jonas Attenius och Viktoria Tryggvadottir Rolka när de genom en hel debattartikel undviker att ta ansvar för skolbudgeten och istället projicerar skulden på andra. Denna frånvaro av konkreta förslag för att förbättra skolan är olycklig, och det är något som Ann Catrine Fogelgren och Patrik Krantz från Liberalerna framför på GP debatt. Liberalerna arbetar för att återupprättande av skolans auktoritet.

Det är lovande att äntligen se Socialdemokraterna engagera sig i skolfrågan, även om deras tillvägagångssätt är att ducka för ansvar istället för att omfamna det. Jonas Attenius och Viktoria Tryggvadottir Rolkas artikel är ett exempel på denna tendens. I ljuset av detta anser Liberalerna att om Socialdemokraterna inte är redo att ta på sig ansvaret för att säkerställa att Göteborgs elever får den kvalitetsutbildning de förtjänar. Socialdemokraterna bör noga överväga att överlämna makten till oss som är villiga att ta detta ansvar.

Det är alltför vanligt att vänsterstyret skyller på andra och pekar ut ansvarsområden istället för att medge att de innehar kontrollen över den kommunala skolan. Liberalerna har, precis som många av Sveriges lärare och föräldrar, länge påpekat att det är hög tid att staten tar över ansvaret för skolan och dess utveckling.

Fokus på grunderna

För att möta morgondagens utmaningar är det avgörande att sätta skolan i fokus, något som Liberalerna prioriterar. Vi inser att dagens skolmiljö påverkar hur väl vi kan tackla framtidens utmaningar. Återgången till grundläggande principer är viktig, med fokus på studiero och trygghet i klassrummet, en stärkt lärarroll och rättvisa förutsättningar för lärarna att utöva sitt yrke.

Det är omöjligt att bortse från Socialdemokraternas misslyckanden med att organisera, planera och prioritera i kärnan av välfärden. Det är deras budget som nu resulterar i bortfall av 500 tjänster. När Liberalerna, tillsammans med allianspartierna, tog över för fyra år sedan var Göteborgs grundskola drabbad av underfinansiering efter årtionden av vänsterstyre. Vår prioritering blev tydlig: vi ökade elevpengen och genomförde historiska satsningar på skolböcker. Kostnaden för skolböcker per elev per år ökade från mindre än 700 kronor till 1500 kronor, i linje med Finland nivå.

Liberalernas reformer i Göteborgs kommunala skola

Framför allt insåg vi vikten av att skapa en trygg atmosfär i klassrum och korridorer, för att främja studiero för eleverna och en lugn arbetsmiljö för lärarna. Vi implementerade:

• Ett förväntansdokument som klargjorde både elevens och förälderns ansvar, samt skolans roll.
  • Lovskola för att stödja de svagaste eleverna.
  • Tidiga insatser för att identifiera elever i behov av extra stöd.
  • Utökade fritidsaktiviteter och läxhjälp på skolan.
  • Ökad närvaro av speciallärare gentemot elevassistenter.
  • Extra satsningar på läsning och matematik i mellanstadiet.

Detta markerade en ny syn på skolan – bort från vänsterns förvirrade och maktöverföring från lärare till elever. För att återupprätta betydelsen av kunskap i skolan, måste lärarna ha auktoritet att undervisa, upprätthålla disciplin och skapa ordning i klassrummet. Vi arbetade för att skifta paradigmet från en lös struktur till en skola som fokuserar på faktiska kunskapsresultat, en skola som hanterar störande moment istället för att sopa problemen under mattan.

Ett annat exempel på de rödgrönas oförmåga att prioritera skolan är bristen på statliga pengar för läromedel på grund av deras nedskärningar. Trots Liberalernas tillskott till skolorna i Göteborg i regeringsställning, har vänsterstyrets nedskärningar resulterat i att vi går miste om 27 miljoner kronor i statsbidrag för riktiga skolböcker – en förlust av cirka 50 000 böcker.

Liberalerna är beredda att ta ansvar för skolan

Det verkar som om Socialdemokraterna ständigt brottas med budgetunderskott när de är vid makten och skyller alltid på någon annan. Vår enkla begäran till vänsterstyret är att antingen ta på sig ansvaret och investera i skolböcker, lärare och elever, eller att överlämna ansvaret till dem som faktiskt prioriterar skolan högst. Läs mer om hur vi vill utveckla skolan på vår hemsida.