Axel Darvik KF Göteborg

Budgeten återremitteras

De rödgrönas olagliga budget skickades tillbaka av fullmäktige

Fredag 18 november 2022

Det blev bakläxa för den rödgröna budgeten i fullmäktige på torsdagen. Trots, eller kanske mest tack vare, ett trixande ända in i talarstolen. Resultatet blev att den nya Göteborgs Alliansen yrkade på återremiss och efter en spännande omröstningen där både C och Sd la ner sina röster kunde kommunfullmäktiges ordförande konstatera, budgeten återremitteras.

Den inledande gruppledardebatten innehöll heta ordväxlingar men budgetfullmäktige avslutades vid lunch efter ett minoritetsbeslut av L, M, D och KD om återremiss rapporterar DN.

Anledningen är att de rödgröna partierna smög in skrivningar i budgeten som i praktiken skulle innebära att makten över principiella beslut förflyttades från fullmäktige till kommunstyrelsen, bortom allmän insyn och debatt. I strid med kommunallagen.

Deras skrivningar strider mot kommunallagen. Det har stämt av med juristerna hos Sveriges kommuner och regioner, säger Axel Darvik till GP.

I fullmäktige saknar de rödgröna majoritet, medan de kommer att få det i kommunstyrelsen.

Skrivningarna i den rödgröna budgeten skulle tillåta kommunstyrelsen att besluta om kompletteringsbudgetar, justeringar av fullmäktiges budget och förändringar av lånetak för stadens bolag.

”Det blir en giftig cocktail när man vill både höja utgifterna och öka belåningen” kommenterade Axel Darvik i talarstolen.

Det är att runda demokratin att ge kommunstyrelsen mandat att utan begränsningar besluta över kompletteringsbudgetar. Ett synnerligen allvarligt tilltag för att kringgå medborgarnas folkvalda församling och ge sig själva fria händer att mixtra med stadens ekonomi med inte minst med upplåning.

De rödgröna vill skuldsätta framtida generationer göteborgare. Nu vill de ha nycklarna till kommunbankens kassavalv för att expandera de kommunala bolagen och uppfylla sina gratislöften. Men inget är gratis i långa loppet, säger Axel Darvik till Göteborg Direkt.

De rödgröna presenterade sin budget för en vecka sedan och har hunnit ändra så många gånger att det stundtals rådde förvirring över vad som gällde. I talarstolen levererade dessutom Jonas Attenius (S) också en ny muntlig version.

Detta ogillades alltså av fullmäktige. Budgetdebatten återupptas vid nästa fullmäktige den 24 november.