axel.darvik@liberalerna.se

073 673 91 82
olle.jonsson@stadshuset.goteborg.se

Om Axel

Axel är kommunstyrelsens 1:e vice ordförande tillika skolkommunalråd i Göteborg. Han är även gruppledare för Liberalerna och ordförande i Grundskolenämnden. Han tillträde uppdragen i januari 2021.

Axel Darvik

Axel är civilingenjör från Chalmers och har tidigare jobbat på Trendie som han var med och startade 2012. Trendie jobbar med trendanalys och hjälper företag med att hantera olika typer av framtidsutmaningar. Sedan 2006 har Axel varit ledamot i kommunfullmäktige och under den senaste perioden vice ordförande i Miljö och klimatnämnden. Dessförinnan var han riksdagsledamot.

Han tycker att miljö och hållbarhet är en viktig utgångspunkt i politiken. För att vi ska kunna lösa vårt samhälles framtidsutmaningar tror han att liberala marknadslösningar är det kraftfullaste och mest effektiva sättet att snabba på hållbarhetsarbetet och Göteborgs kommun kan göra mycket för att skapa sådana drivkrafter.

På fritiden brukar han ägna sig åt en del fysiska aktiviteter så som simning och löpning. När möjligheten finns så uppskattar han mycket att se mig om i världen och möta nya kulturer. Sammanlagt har detta intresse tagit han till över 60 länder.

Följ Axel: