
En bro byggd på luft
Liberalernas kritik mot gång- och cykelbron står fast
Torsdag 23 oktober 2025
Trots fördyringar, miljörisker och tung kritik får gång- och cykelbron över Göta älv grönt ljus. De rödgröna partierna och Centerpartiet har nu beslutat att gå vidare med detaljplanen. Liberalerna står fast vid sitt nej till ett projekt som är både olönsamt, ofinansierat och riskerar att skada Göteborgs roll som sjöfartsstad.
Läs artikeln i Göteborgs-Posten
Ett projekt utan verklighetsförankring
Bron har redan överskridit sin ursprungliga kostnadsram med flera hundra miljoner kronor – från 900 miljoner till 1,2 miljarder.
Trots detta vill de rödgröna skicka ut detaljplanen på granskning utan säker finansiering och utan att projektet ryms inom stadens investeringsramar.
– Det är helt orealistiskt. Vartannat dygn ska alltså hela Monacos befolkning cykla över den här bron. Man planerar för en bro men bygger ett luftslott, säger Eva Flyborg (L) i Göteborgs-Posten.
Uppblåsta prognoser ersatte misslyckad kalkyl
När den tidigare samhällsekonomiska kalkylen inte längre gick ihop på grund av de stigande kostnaderna valde förvaltningen inte att justera utgifterna – utan att dubbla antalet beräknade cykelresor.
De första beräkningarna pekade på 2 700–8 000 cyklister per dygn, vilket ligger i linje med stadens faktiska trafikmätningar.
I den nya kalkylen har prognosen plötsligt höjts till 17 500 cyklister per dygn år 2050 – en tredubbling som saknar empiriskt stöd.
– När kalkylen inte går ihop ändrar man inte kostnaden – man ändrar verkligheten. Det är inte planering, det är önsketänkande, säger Eva Flyborg (L).
Siffrorna motiveras med framtida stadsdelar som Frihamnen, Backaplan och Skeppsbron – områden som ännu inte finns, där byggstarterna är osäkra och kalkylerna inte tar hänsyn till väderförhållanden eller säsongsvariationer. Att bygga ett miljardprojekt på trafikflöden från framtida stadsdelar är inte samhällsplanering – det är gissningsekonomi.
Miljörisker och hot mot sjöfarten
Enligt Liberalernas yrkande innebär projektet dessutom betydande miljörisker. De förorenade sedimenten i älven riskerar att sprida miljögifter vid byggnation, och det finns fortfarande inga fullständiga svar på hur dessa risker ska hanteras.
Men den största bristen är att projektet hotar Göteborgs roll som sjöfartsstad. Länsstyrelsen, Sjöfartsverket och Trafikverket har alla varnat för att bron riskerar att försämra framkomligheten i farled 955 – ett riksintresse för svensk sjöfart. Det kan i sin tur motverka statliga investeringar i nya slussar och försämra Göteborgs möjligheter att fungera som port mot Vänern.
”Det är oacceptabelt att driva en plan som kan motverka statliga investeringar i nya slussar och hota Göteborgs roll som handelsport för hela vänerområdet”, står det i Liberalernas yrkande.
Färjetrafik – ett bättre och billigare alternativ
Liberalerna föreslår i stället att staden satsar på att utveckla färjetrafiken – ett beprövat, flexibelt och klimatsmart sätt att knyta ihop staden över älven. Färjorna kräver inga nya miljöingrepp, är kostnadseffektiva och uppskattas av göteborgarna. Med rätt utveckling kan de erbjuda tätare avgångar, bättre tillgänglighet för cyklar och smidiga förbindelser till Hisingen – utan att skada sjöfarten.
En symbol för ansvarslös politik
Bron skulle byggas bara 800 meter från Hisingsbron, som redan har gång- och cykelbanor. Ändå fortsätter de rödgröna att driva projektet vidare, trots tydliga varningar från både stadens tjänstepersoner och statliga myndigheter.
Detta är inte en konflikt om cykling eller miljö – det är en konflikt mellan ansvarsfull planering och politiskt önsketänkande.
Göteborg behöver investeringar som håller över tid, inte ännu ett glädjeprojekt där verkligheten skrivs om för att passa kalkylen.
– Göteborg behöver fungerande infrastruktur, inte symbolpolitik. Vi måste visa respekt för göteborgarnas pengar och bygga det som verkligen behövs, säger Eva Flyborg (L).
Läs mer: Liberal stadsbyggnad med ansvar och långsiktighet
Gång- och cykelbron är bara ett av många exempel på varför Göteborg behöver en mer ansvarsfull stadsbyggnadspolitik.
Liberalerna vill bygga en stad som håller – med effektiva investeringar, transparens i besluten och respekt för både skattebetalarnas pengar och stadens unika miljö.
Läs mer om Liberalernas politik för stadsbyggnad och infrastruktur