Axel Darvik

En Ny Ekonomisk Politik för Göteborg

Onsdag 14 augusti 2024

Göteborg är en av Sveriges mest innovativa storstadsregioner, med en stark tillväxt och snabbt ökande reallöner tack vare många forskningsintensiva företag. Men de senaste årens höga inflation har särskilt drabbat hushåll med normala eller lägre inkomster, vilket i sin tur påverkat handel, restauranger och personliga tjänster negativt. Arbetslösheten har ökat och kommunen har tvingats göra stora nedskärningar i skolan och förskolan. För att vända denna utveckling och skapa fler möjligheter till egen försörjning samt göra Göteborgs företag till vinnare i den gröna omställningen, krävs nu en kraftfull politisk insats.

Sänkt Kommunalskatt för En Starkare Ekonomi

En av de mest grundläggande politiska frågorna handlar om hur mycket invånarna ska beskattas. Vi i Liberalerna anser att göteborgarna under många år har burit ett allt högre kommunalt skattetryck utan att få motsvarande kvalitet i kommunal service eller skola. Vi vill nu ta itu med grundläggande politiska frågor för att möjliggöra både en sänkt kommunalskatt och en stabil och utvecklad välfärd.

Göteborg är i grunden en rik kommun med en bolagssektor som är störst i Sverige. Marknadsvärdet av kommunens bolag i fastigheter, hamnen och Göteborg Energi är lågt räknat värt 113 miljarder kronor, vilket motsvarar 188 000 kronor per invånare. Det strukturella problemet har varit en vänsterpolitik som syftar till att ständigt utöka det kommunala åtagandet utan att effektivisera eller sälja av tillgångar. Detta är tydligt inom bostadsområdet där oviljan att ombilda hyresrätter till bostadsrätter och samtidigt bygga nya kommunala bostäder har skapat stora finansieringsproblem. De framtvingade överskotten har kostat varje invånare mer än 25 000 kronor de senaste fem åren.

Effektivare Användning av Kommunens Tillgångar

Liberalerna föreslår att 1% av det kommunala bostadsbeståndet ombildas varje år för att finansiera utdelningar och nybyggnation. Detta skulle frigöra resurser som möjliggör skattesänkningar och en förstärkning av den kommunala välfärden. Samtidigt måste vi ställa nya och realistiska avkastningskrav på flera kommunala bolag. Det är inte hållbart att år efter år ha en gigantisk kommunal bolagssektor som knappt ger någon utdelning.

Vi ser det som fullt realistiskt att på ett par år sänka skatten med minst en krona per intjänad hundralapp. Det finns ingen rationell anledning till att göteborgarna ska betala mer i kommunalskatt än stockholmarna eller invånarna i våra kranskommuner. Två medelinkomsttagare kan tjäna mer än 12 000 kronor per år på att flytta till Partille.

Minskad Byråkrati och Ökad Effektivitet

De kommunala verksamheterna i Göteborg är omfattande och på flera områden ineffektiva. De rödgröna partierna vill att den kommunala sektorn ska växa, vilket ökar politikens inflytande på bekostnad av individens frihet. Vår vision är den omvända: ett starkt samhälle byggs av individer som tar ansvar för sig själva och sitt närsamhälle. Bidrag ska vara en omställning och stöd för de som verkligen inte kan arbeta. Politiken måste ta vara på den inneboende kraft som finns hos alla människor, vilket handlar om mänsklig värdighet.

Förbättrad Välfärd och Utbildning

Vid en närmare granskning av välfärdsuppdragen ser vi att vi bör öka andelen öppenvård och minska antalet institutionsplaceringar. Vuxenutbildningarna är alldeles för dyra i förhållande till vad vi får ut av dem. Produktionskostnaderna för nya grundskolor riskerar att tränga ut tusentals lärartjänster om vi inte får stopp på slöseriet. En ny hantering av kommunens lokalkostnader är därför högprioriterad för oss.

En Ny Kurs för Göteborg

De kommande åren kommer skatteunderlaget att utvecklas starkt, men klimatet för jobb, företagande och tillväxt har rankats lågt i Göteborg. Med 24 000 arbetslösa göteborgare är det nu optimalt att genomföra den kursomläggning som staden behöver. Liberalerna avser att leda Göteborg på denna nya kurs, vilket innebär en lägre kommunalskatt, ombildningar av kommunala hyresrätter, rimliga utdelningskrav på de kommunala bolagen, en ständig prövning av nyttan och effektiviteten hos kommunala verksamheter, samt incitament för att gå från bidrag till arbete.

Genom denna stora ekonomiska omläggning vill vi skapa fler nya jobb, attrahera fler investeringar i framtidens företag och utveckla de kommunala verksamheter som mest behövs för att möta vår tids samhällsproblem.

Läs mer om hur vi vill utveckla Göteborg på GP debatt eller på vår hemsida.