Axel Darvik Kristina Bergman Alme

Försörjningsjobb som väg till integration

Torsdag 27 april 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion. Liberalerna i Göteborg föreslår införandet av försörjningsjobb som ett sätt att främja arbete och integration i staden. Genom att kräva minst 30 timmars arbete eller sysselsättning för dem som får försörjningsstöd, hoppas motionärerna Axel Darvik och Kristina Bergman Alme på att minska trösklarna mellan bidrag och arbete, samtidigt som de betonar att alla individer har potential att bidra till samhället. Läs vidare för att få en djupare insikt i denna föreslagna åtgärd och dess potentiella fördelar.

Motion av Axel Darvik (L) och Kristina Bergman Alme (L) om försörjningsjobb

Att alla som kan arbeta verkligen arbetar, är den viktigaste grundförutsättningen för en stark sammanhållning och tillit mellan medborgare. Alla i samhället har något att bidra med och alla behöver ha ett sammanhang att gå till, därför vill vi nu införa försörjningsjobb i Göteborg. Frågan om att personer som uppbär försörjningsstöd ska bidra och delta i arbete är en känslig fråga i Sverige där vissa anser det vara en kränkning att ställa krav på arbete. Men det är något konstigt i den synen för samtidigt anser de flesta det vara en självklarhet att få arbeta när personer har en funktionsnedsättning, det vi kallar för Daglig verksamhet. Alla borde ha rätten att få arbeta och bidra och vara behövda. Vi vill därför införa försörjningsjobb som innebär att alla som går på försörjningsstöd ska delta i praktik, arbete eller insatser och åtgärder minst 30 timmar i veckan.

Att få träffa personer utanför sitt hushåll och närmsta område är också en viktig del utav integrationen, utöver att känna sig behövd. I bästa fall så är detta också ett sätt att öva och förbättra sina kunskaper i svenska språket, utanför SFI sammanhang.

Att personer går från passivt försörjningsstödstagande till arbete har både individen och samhället mycket att tjäna på. För att detta ska bli möjligt behöver vi naturligtvis ge rätt stöd och insatser men vi behöver även minska trösklarna för att fler ska gå från bidrag till arbete.

Idag är skillnaden mellan försörjningsstöd och arbete för liten och ibland dessutom negativ. Vissa hushåll behöver fortsatt gå på försörjningsstöd även om de skulle börja arbeta. Skillnaden blir endast att man behöver lägga 40 timmar i veckan på arbete utan att få en bättre livssituation. Den riksnorm med boendekostnaden som finns ligger i paritet och ibland över vad man kan få ut som en låginkomsttagare. Lägstalönerna enligt kollektivavtal är cirka 22 000, vilket är 17 626 kr efter skatt. Det innebär att det lönar sig för dåligt att arbeta för framför allt stora barnfamiljer. Då försörjningsstödet i många fall ligger i nivå med en lön är det rimligt att kräva en motprestation för att få bidraget.

Enligt Socialtjänstlagen ska socialtjänsten ta hänsyn till människans egna ansvar för sin och andras sociala situation och inrikta sig på att frigöra och utveckla enskilda personers egna resurser. Det system vi har idag, med passivt försörjningsstödstagande, anser vi bryter mot detta. Det finns möjlighet för kommunen enligt 4 kap 4 § Socialtjänstlagen att begära att försörjningsstödstagaren deltar i aktiviteter och praktik som är kompetenshöjande. Vi anser att passivt försörjningsstödstagande är en fara för individen att passiviseras, låsas fast i utanförskap och att deltagande i arbete alltid är utvecklande. Vi vill därför införa att alla med försörjningsstöd som regel ska delta i försörjningsarbete från dag ett.

Vi behöver ändra synen på arbete och bejaka faktumet att vara i arbete är i sig kompetenshöjande och berikande för individen. Vi behöver arbeta på ett nytt sätt inom Socialtjänsten, att göra som idag där varje delmoment är separerade från varandra, tar långt tid och riskerar att passivisera individen. Genom att individen arbetar redan under utredningstiden, kan ge socialtjänsten ett bättre underlag till sin utredning. Det saknas inte heller uppgifter inom kommunen som behöver utföras. Försörjningsjobb finns exempelvis inom gaturenhållning, skötsel av parker eller naturområden samt återvinningen av osorterat avfall. Arbetshinder kan identifieras och kartläggas så att underlaget till Försäkringskassan eller andra insatser inom socialtjänst eller sjukvård blir så komplett som möjligt. Det är när en person är i arbete socialtjänsten har möjlighet att verkligen se vilka förmågor och svårigheter en person har för att kunna individanpassa insatsen.

Förslag till beslut i kommunfullmäktige:

Göteborgs Stad inför ett krav om minst 30 timmars arbete alternativt sysselsättning för alla som uppbär försörjningsstöd.

Axel Darvik (L) Kristina Bergman Alme (L)

Motioner som läggs i Kommunfullmäktige ska beredas innan den kommer tillbaka till kommunfullmäktige för beslut. Det innebär att Stadsledningsförvaltningen sänder ut motionen till berörda nämnder och bolag för att få yttrande från dessa. När detta är gjort sammanställer Stadsledningskontoret yttranden och bereder frågan inför Kommunstyrelsen som lämnar ett förslag till kommunfullmäktige inför beslut. Denna process kan ta mellan 6 månader upp till 18 månader beroende på omfattning av frågan. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.