Glädjande trendbrott för svensk skola – men mer behövs

Tisdag 6 december 2016

Trenden har vänt för svensk skola. I flera år har PISA-undersökningar visat på fallande resultat. Nu har de svenska 15-åringarnas kunskaper förbättrats. Liberalernas tidigare kontroversiella, men helt nödvändiga skolreformer, ger resultat.

Pisa-undersökningen mäter läsförståelse, matematik och naturvetenskap hos 15-åringar. I mätningen, genomförd våren 2015, har den tidigare nedåtgående trenden brutits och de svenska resultaten ligger på eller över OECD-snittet.

–    Det är oerhört roligt att svenska elevers kunskapsresultat nu vänder, att vi ser ett tydligt trendbrott.  Men mer måste till för att lyfta skolan och det gäller särskilt för Göteborg där kommunaliseringen har slagit igenom allra hårdast, säger kommunalrådet Helene Odenjung (L)

–    Skolan måste stimulera och utmana alla elever att nå längre. Både PISA och TIMSS visar att vi måste göra mer för att stärka låg- och högpresterande elever i skolan. Vi måste lyfta skolan från SDN, få en ny resursfördelningsmodell på plats, öka fokuset på lärarledd undervisning, skapa ordning och studiero. Vi behöver även fler satsningar på stadens lärare och rektorer, avslutar Helene Odenjung (L).